Suomen MM-rallissa uusi haaste ja todellisia klassikoita

Suomen MM-ralli käynnistyy kunnolla perjantaina, jolloin ohjelmassa on yhdeksän erikoiskoetta. Rallit.fin reittiasiantuntija selvittää, mitä päivän kattaus pitää sisällään.
Takamoto Katsuta
Takamoto Katsuta ilmalennossa Ruuhimäen hypyssä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Perjantain ohjelmassa on täysin uusi erikoiskoe Saarikas, joka tuo omat haasteensa kuljettajille. Lisäksi päivän reitiltä löytyy todellisia klassikoita kuten Ruuhimäki ja Myhinpää, joten käsillä on mielenkiintoinen rallipäivä!

Perjantai 2.8.

Perjantaina ajetaan koilliseen kuten viime vuonna. Pätkäkilometrejä on 116, joista kolmannes on tuttua viime vuodesta. Päivään mahtuu vauhdikkaita osuuksia niin valtionteillä kuin yksityisteilläkin, sekä lyhyitä teknisiä osioita.

Perjantain aikataulu:
08.13 EK2: Laukaa 1 (17,96 km)
09.20 EK3: Saarikas 1 (15,93 km)
10.35 EK4: Myhinpää 1 (15,51 km)
12.05 EK5: Ruuhimäki 1 (7,76 km)
13.27 HUOLTO: Paviljonki
15.10 EK6: Laukaa 2 (17,96 km)
16.17 EK7: Saarikas 2 (15,93 km)
17.32 EK8: Myhinpää 2 (15,51 km)
19.05 EK9: Ruuhimäki 2 (7,76 km)
20.05 EK10: Harju 2 (2,01 km)
20.40 HUOLTO: Paviljonki
YHTEENSÄ: 116,33 km

EK2+6 Laukaa on uudistettu pisimpään muotoonsa ikinä, minkä myötä se on myös päivän pisin erikoiskoe. Suuri osa reitistä ajetaan nyt eri suuntaan kuin viime vuosina. Pätkän alkupuolisko on nyt vastaava kuin vuonna 2017, sitten liitytään lyhyen uuden osuuden kautta vuoden 2023 reitille ja lopuke on jälleen kokonaan uutta.

Laukaa 2024 (punainen) ja 2023 (turkoosi)

Laukaa ajetaan kokonaan yksityisteillä, mutta ne ovat suurilta osin leveitä ja hyväpintaisia sekä nopeita. Hyppyjä ei ole, ja usein luonne on kulmikasta ysikympistä toiseen.

Pätkän suurin rytminvaihdos tulee 11,3 kilometrissä, kun pitkän suoran päässä tie kapenee ja muuttuu tekniseksi. Siitä jatketaan uudelle pikkutielle, joka on todella pehmeää ja kapeaa. Toinen teknisempi osuus on viime vuonna esitellyllä osuudella 15,2 kilometrin kohdalla.

EK3+7 Saarikas on kokonaan uusi pätkä. Edes osia siitä ei ole ajettu koskaan Suomen MM-rallissa. Laukaan tavoin suuri osa pätkästä on nopeaa ja hyväpintaista yksityistietä, mutta mukana on myös pikkutieosuus. Suuri osa pätkän reitistä näkyy tällä talvisella videolla:

Pätkä alkaa lyhyeltä valtiontienosuudelta, mutta muuttuu mielenkiintoiseksi ensimmäisellä yksityistieosuudella 1,4 kilometrin kohdalla, josta ylläoleva videokin alkaa. Tällä tiellä on hyvää mutkaa peltoaukeilla, jopa ”runkipaikkoja”.

Seuraava metsätieosuus on leveää ja kovavauhtista lukuun ottamatta tiukkaa takaviistoristeystä 7,5 kilometriä lähdöstä ja siitä puolitoista kilometriä myöhemmin ilmestyvää soramonttushikaania. Rytmi muuttuu yllättäen, kun tie kapenee ja muuttuu mutkaisemmaksi 10 kilometrin kohdalla. Varsinainen pikkutieosuus puolestaan alkaa 13,1 kilometrin kohdalla. Tämä tie on todella ahdas ja mutkainen, kunnes juuri ennen maalia ajetaan vauhdikas osuus maatilamaisemissa.

EK4+8 Myhinpää on päivän ainoa viime vuodesta kokonaan tuttu pätkä. Se on varsinainen vauhtipätkä, jossa riittää nyppyjä ja muutama isompikin hyppy.

Myhinpään alku on leveää ja hyväpintaista, mutta suhteellisen teknistä, sillä osa mutkista on tiukkoja, ja nyppyihin pitää saada tarkka linjaus. Myös kolmioristeyksen kierto 3,5 kilometriä lähdöstä tuottanee haasteita. Pätkän keskellä on nopeampi osuus, joka katkaistaan myös shikaanilla Myhinpään kylällä 6,9 kilometriä lähdöstä. Siitä alkaakin museotieosuus, joka on hieman kapeampaa ja kulmikkaampaa, eli pitkien täysiä ajettavien osuuksien jatkona saattaa olla hidas mutka tai mutkayhdistelmä.

Viime vuonna Myhinpää koitui Kalle Rovanperän kohtaloksi. Ulosajopaikka oli 11 kilometrin kohdalla museotiellä.

EK5+9 Ruuhimäki palaa nyt reitille välivuoden jälkeen ja pitkästä aikaa tavallisen erikoiskokeen roolissa, eikä Power Stagena. Pätkän alku on lyhennetty taas vanhempaan versioon, mutta lopussa on nyt vuonna 2018 esitelty iso hyppy, joten yhdistelmä on uusi. Osa pätkästä on samaa kuin testipätkä, mutta suurilta osin eri suuntaan ajettuna.

Ruuhimäki 2024 (punainen) ja 2018-2022 (vihreä)

Ruuhimäen alku on kulmikasta, jossa pitkät suorat ja tiukat mutkat vuorottelevat kapealla tiellä. 2,4 kilometrissä tulee teknisempi syheröosuus, josta päästään Ruuhimäen isolle tielle. 5,2 kilometrissä tulee Harri Rovanperän ja Thierry Neuvillen ulosajomutka, jota seuraa ikoninen hyppysuora. Lopussa on vielä areenapyöritystä ja suuri keinotekoinen hyppy, joka on mallinnettu Ouninpohjan keltaisen talon hypystä.

Päivän lopuksi ajetaan vielä EK10 Harju 2, joka ajetaan nyt vuoden 2022 toisen vedon tapaan ilman lenkkiä. Tuttuun tapaan pätkä vuorottelee asvalttipintaisten katujen ja sorapintaisten puistoteiden välillä. Moniin muihin vastaaviin pätkiin verrattuna mukana on useita ”luonnollisia” mutkia, joita ei ole tehty vain aitojen ja betoniporsaiden avulla.

Lue myös nämä