Suomen MM-rallissa rikottiin ennätyksiä – kehuja myös FIA-pomolta

Harjun kaupunkierikoiskoe keräsi suuren yleisön torstai-iltana. Kuva: Annu Huumarkangas / AKK

Viime viikonloppuna ajettu Suomen MM-ralli oli entistäkin suositumpi, kilpailun järjestelyistä vastaava AKK tiedotti perjantaina.

Suomalaiskuljettajista Citroenin Esapekka Lappi ja Toyotan Jari-Matti Latvala ilahduttivat rallikansaa ottamalla yleiskilpailussa kakkos- ja kolmossijan. Skoda-kuljettaja Kalle Rovanperä puolestaan voitti luokkansa näytöstyyliin.

Rallijärjestäjien mukaan MM-rallin suosion kasvusta kertoi muun muassa se, että heti kisan avanneelle Harjun kaupunkierikoiskokeelle kerääntyi ennätysyleisö – lähes 18 000 katsojaa. Se on suurin lukema nykymuotoisen reitin aikakaudella. Tarkat, koko nelipäiväistä rallia koskevat yleisöluvut ja taloudellinen tulos selviävät myöhemmin.

Paikalle oli saapunut rallijohtajia Chileä, Keniaa ja Japania myöten oppimaan huippuluokan järjestämistä. Chile tuli täksi vuodeksi rallin MM-sarjaan, kun taas Kenia ja Japani ovat tekemässä paluun MM-kalenteriin ensi vuonna. Myös Kansainvälisen autoliiton FIA:n urheilupuolen pääsihteeri Peter Bayer oli vaikuttunut.

– Neste Ralli oli jotain vieläkin suurempaa ja näyttävämpää kuin olin kuvitellut. Upeita erikoiskokeita ja uskomaton maaliintulo Ruuhimäen Power Stagella. Suomen osakilpailu kuuluu eittämättä maailman tärkeimpien autourheilutapahtumien joukkoon, Bayer hehkutti tiedotteessa.

Katso alta kooste Suomen MM-rallin viimeisen erikoiskokeen tapahtumista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

AKK:n mukaan suosio näkyi myös yritysmyynnissä, sillä Harjun torstain ja perjantain VIP-katsomot oli myyty loppuun hyvissä ajoin ennen rallia. Näin ei ollut tapahtunut aikaisemmin.

Suomen MM-rallin televisiointi leviää yli 150 maahan. Suomessa Yleisradio televisioi tapahtuman monen vuoden tauon jälkeen ja sen lähetykset vetivät parhaimmillaan lähes 900 000 katsojaa ruutujen ääreen. Mediatavoittavuuden odotetaan nousevan korkealle.

– Rallissa oli 500 akkreditoitunutta median edustajaa, joka on myös enemmän kuin ennen, AKK Sports Oy:n markkinointiviestinnän päällikkö Rita Pasanen sanoi.

Jaa uutinen