Panokset kovenevat entisestään lauantaina, jolloin ajetaan rutkasti kilometrejä legendaarisissa rallimaisemissa. Ohjelmasta löytyvät muun muassa Päijälä ja ikonen Ouninpohja, joka ajetaan pitkänä versiona ja joka varmasti vaatii veronsa rallikaravaanista. Päivän päätteeksi jaetaan ensimmäiset ehdolliset pisteet, joten varmistelulle ei ole varaa.
Toyota lähtee toiseen kunnon ajopäivään kolmoisjohdossa. Kalle Rovanperä, Elfyn Evans ja Sebastien Ogier mahtuvat alle yhdeksän sekunnin sisään.
Lauantai 3.8.
Lauantaina ajetaan 144 kilometriä erikoiskokeita eli miltei puolet koko rallista. Reitti suuntautuu Jämsään kuten perinteisesti. Pätkiä on nyt vain kolme, mutta ne ovat kaikki pidempiä kuin perjantain ja sunnuntain pätkät. Suuri osa reitistä on tuttua viime vuodelta, mutta Ouninpohjan alkupuoliskoa ei ole ajettu sitten vuoden 2017. Perjantaihin verrattuna nyt ajetaan enemmän isoilla teillä, ja pikkutiet ovat nyt todella teknisiä, kun niillä käydään.
Lauantain aikataulu: 09.05 EK11: Västilä 1 (18,94 km) 10.05 EK12: Päijälä 1 (20,19 km) 11.05 EK13: Ouninpohja 1 (32,98 km) 13.10 HUOLTO: Paviljonki 15.35 EK14: Västilä 2 (18,94 km) 16.35 EK15: Päijälä 2 (20,19 km) 17.35 EK16: Ouninpohja 2 (32,98 km) 19.30 HUOLTO: Paviljonki YHTEENSÄ: 144,22 km
EK11+14 Västilä palasi reitille viime vuonna. Se oli tosin rallin vakiokalustoa 1980-luvun lopusta vuosituhannen taitteeseen.
Västilä on kokonaan hyväpintaista, leveää ja kallisteltua tietä. Ensimmäiset 11 kilometriä kääntyilee koko ajan. Korkeuseroja ja nyppyjäkin on, kuin myös muutama hyppy. 11,7 kilometrissä on yleisöystävällinen osuus kuivurin ympäri, joka toimii myös shikaanina. Sitä seuraa tosin todella nopea osuus, jossa on myös asvalttimutka. 14,3 kilometrissä käännytään risteyksestä hieman kapeammalle tielle, joka on aluksi kulmikasta ja sitten todella kovavauhtista. Pätkä päättyy hyppyyn.
EK12+15 Päijälä on muodostunut Suomen MM-rallin lauantain vakiopätkäksi, josta pitävät niin yleisö kuin kuljettajatkin. Se ajetaan samassa muodossa kuin kaksi edellistä vuotta.
Pätkän lähtö on hyväpintaista ja kovavauhtista, mutta suhteellisen teknistä yksityistietä, ja hyppyjäkin riittää. Välillä on myös mäntykangasosuus, jossa ei ole ojia. Kun tullaan valtiontielle 8,7 kilometrissä, pätkä oikeastaan hidastuu, koska mutkat ovat niin tiukkoja.
Asvaltoitu silta johdattaa Päijälän vanhalle osuudelle, jota 80-luvulla ajettiin eri suuntaan. Tämä on varsinainen vuoristorata, jolla hyppyjä on ihan jatkuvasti. 17,3 kilometrissä käännytään pienen tien lenkille, joka on pehmeää ja röykkyistä. Viime vuonna Marco Bulacia ja Gus Greensmith keskeyttivät ulosajoihin tällä osuudella.
Lopuksi palataan vielä Päijäläntielle hetkeksi ja ajetaan maatilan läpi. Tämä muistetaan Juho Hännisen ulosajosta vuodelta 2014, joskin kaatoja on sattunut ainakin Vetomiehissä vielä myöhempinäkin vuosina.
EK13+16 Ouninpohja palaa reitille ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2017, ja ensimmäistä kertaa täydessä mitassaan sitten vuoden 2016, joskin pitää mennä vuoteen 2015 asti, että pätkää on ajettu pitkänä tähän suuntaan – tosin hieman eri muodossa kuin nyt. Tässä vuoden 2013 versiossa lähtö ja maali olivat samassa paikassa, mutta pätkään on nyt lisätty shikaaneita ja poistettu yksi keinotekoinen osuus.
Ouninpohja alkaa nimikkotieltään. Ensimmäiset viisi kilometriä ovat teknistä eikä erityisen leveää, täynnä hyppyjä ja mutkia. Keltaisen talon hypyn jälkeen on nopea osuus, jolle on tänä vuonna asetettu virtuaalishikaani seitsemän kilometrin kohdalle. Tämän jälkeen pätkästä tulee kulmikkaampi ja korkeuserot kasvavat suuremmiksi. Nopea jouhea osuus hypyillä johdattaa Mutasen risteykseen, jolloin pätkää on ajettu 12,7 kilometriä.
Tästä alkava Okskulmantie on leveämpää ja todella kovavauhtista, mutta sen alkupäässä on kaksi shikaania. 18 kilometrissä on teknisempi osuus, minkä jälkeen vauhti taas kasvaa. Kuuluisa Amazon-hyppy tulee 19,9 kilometriä lähdöstä.
Tämän jälkeen pätkän loppu on tuttua aiempien vuosien Ouninpohja-korvikkeista kuten Rapsulasta. Kakariston risteyksessä trippimittari näyttää 23 kilometriä, mistä jatketaan pienemmälle maatilan tielle. Keinotekoinen Tommin hyppy on poistettu tänä vuonna pätkältä.
Lopulta tullaan ”Ounin pikkutielle”, joka on teknistä ja karkeaa, mutta vauhdikasta. Sillä ovat viime vuosina ajaneet ulos niin Oliver Solberg, Kris Meeke kuin Craig Breenkin.
Ouninpohjan päätteeksi ajetaan vielä kilometri isoa Hassintietä, jossa on periaatteessa vain yksi mutka. Mutta kaikki eivät pääse sinne asti!