Suomen MM-ralli käynnistyy torstaina, jolloin ohjelmassa on Vesalan testierikoiskoe sekä legendaarinen Harjun yleisöerikoiskoe. Rallit.fi analysoi avauspäivän reitin.
Torstai 1.8.
Torstain aikataulu 09.00 SHAKEDOWN Vesala 4,26 km 19.00 EK1 Harju 2,31 km
Vesalan testierikoiskoe on pysynyt samana viime vuodesta, jolloin se oli mukana ensimmäistä kertaa. Osia tästä pätkästä on tosin ajettu Suurajoissa 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa.
Vesala alkaa melko leveällä tiellä, jolla on kaksi hyvää mutkaa. Kilometrin kohdalla käännytään todella tiukasta takapiikistä pienelle tielle. Tämä pikkutie on suorastaan pelottavan nopea, kun ajetaan täysiä puiden välissä. Ainoa mielenkiintoinen paikka tällä osuudella on linjavikainen hyppy juuri ennen toista risteystä. Pätkän loppuosa on todella leveää ja nopeaa, mutkaista ja nyppyläistä.
Teoriassa Vesala on täydellinen shakedown – lähtökiihdytys on asvaltilla, reitillä on erilaisia teitä, maalista lähtöön tai huoltoon on lyhyt matka ja yleisölle on kaksi hyvää välitietä. Erikoiskoe ei kuitenkaan edusta rallin luonnetta, sillä teknisemmät mutkat ja hypyt ovat aliedustettuina. Itse asiassa Vesalassa kellotettiin jopa rallin kovimmat keskinopeudet viime vuonna.

Kilpailu käynnistyy jälleen Jyväskylän keskustassa ajettavalla Harjun yleisöerikoiskokeella. Se alkaa kahdella asvalttikiihdytyksellä ja niiden välisellä neulansilmällä. Kaikki Harjun versiot ovat aina alkaneet juuri näin 60-luvulta saakka.
- MAINOS: Suomen MM-ralli on myös Veikkauksen pelikohteena. Voittajavedon pelikohteisiin pääset tästä.
Seuraavaksi kiivetään Harjun päälle sorapintaista puistotietä pitkin. Harjun päällä kurvaillaan muutamat asvalttimutkat, sitten laskeudutaan alas ja vaihdetaan taas kapealle soratielle, jossa puut ovat lähellä. Tämä paikka muistetaan esimerkiksi vuodelta 1990, kun Didier Auriol osui yhteen puuhun.
Loput pätkästä ajetaan asvaltilla suurimmaksi osaksi suoria katuja pitkin välillä bussipysäkkien kautta koukaten. Vaikka liikenteenjakajia kierretään väärältä puolelta, ja Pitkäkadun suoralla on shikaani, ei Harjulle ole laitettu tynnyrinkiertodonitseja tai saman reitin ajamista moneen kertaan, kuten ulkomaan ralleissa usein tehdään. Ja juuri tämän vuoksi Harju onkin niin hyvä yleisöerikoiskoe.

Tutustu yksityiskohtaisemmin Suomen MM-rallin legendaarisiin erikoiskokeisiin!
- Suomen MM-rallin legendapätkät: Ruuhimäki – ei pelkästään hypyistään tunnettu erikoiskoe
- Suomen MM-rallin legendapätkät: Moksi ja Leustu – tiheä ralliteiden verkosto
- Suomen MM-rallin legendapätkät: Kakaristo – olennainen osa Ouninpohjaa
Lue myös:
- Mikä on Jari-Matti Latvalan asema Toyotalla? Tallipomo Tommi Mäkinen kertoo näkemyksensä
- Suomen MM-ralli lähestyy! Tämä kaikki sinun pitää tietää MM-sarjan nopeimman kisan reitistä
- Testaa tietosi kinkkisessä rallivisassa! Kuinka hyvin tunnet Suomen MM-rallin legendaariset erikoiskokeet?
- Tommi Mäkisen johtamalla WRC-tiimillä mahdollisuus jättipottiin – tässä Suomen MM-rallin kuumimmat suosikit