Viime vuonna rallin EM- ja SM-sarjassa etuvetoisella Rally4-autolla kilpaillut Herranen saa nyt alleen nelivetoisen Ford Fiesta Rally3 -kilpurin, jolla hän starttaa MM-sarjan WRC3-luokkaan.
– Odottavaisin mielin lähdetään kauteen. Sarja käynnistetään Ruotsin rallista, joten pääsee aloittamaan vähän kuin kotikisalla, Herranen fiilistelee.
Jääliläislähtöisen Herrasen kyytiin MM-ralleissa istuu jo pitkän kansainvälisen uran kartanlukijana saavuttanut Mikko Lukka. Kaksikko osallistui viime kaudella kolmeen EM-osakilpailuun yhdessä.
– Mikko on kiertänyt nämä kisat jo monta kertaa, joten hän tietää, mitä odottaa ja se totta kai helpottaa. Varmasti jollain tavalla se tuo rentoutta myös omaan tekemiseen.
MM-sarjan lisäksi Herranen jatkaa kilpailemista myös kotimaan rallipoluilla.
– Aloitetaan kausi heti tammikuussa Tunturirallista ja tarkoitus on ajaa SM-sarjan SM2-luokassa useampi kilpailu. Nyt on varmasti hyvää taistelua Rally3-autoilla myös kotimaassa. Hyvä luokka saa ansaitusti uusia kuskeja, ja autoja rupeaa olemaan jo hyvä määrä Suomessa, Herranen sanoo.
Kotimaan kisoissa Herrasen vierellä kartanlukijana jatkaa Sebastian Virtanen. Viime kaudella kaksikko saalisti SM-pronssia SM4-luokassa.
Hyppäys nelivetoisen Rally3-auton rattiin ei ole Herraselle askel tuntemattomaan. Kalusto saapui talliin viime kesänä ja nuorukainen ajoi ensimmäiset kisakilometrit sillä Jyväskylän MM-rallissa. Testiäkin on ehditty jo ajaa lumella SM-avaukseen valmistautuessa.
– Onhan se hieno auto ajaa, varsinkin kun on jo useampi kausi takana etuvetoisella. Pysähtyy, kääntyy ja kiihtyy ihan eri tavalla. Nyt jo ensimmäisissä talvitesteissä on saatu auto istumaan hyvin käteen ja on löytynyt hyvä fiilis ajamiseen, Herranen sanoo luottavaisena.
Rallin SM-kausi käynnistyy tuttuun tapaan Rovaniemen Arctic Lapland -rallilla, joka ajetaan 13.-14. tammikuuta. MM-kautensa Herranen avaa helmikuussa Ruotsissa.
Katso alta kooste MM-kauden 2022 päättäneestä Japanin MM-rallista.