Suomalaisten rallilegendojen ikoniset B-ryhmän kilpurit huutokaupassa – hinta-arviot hipovat pilviä

Klassikkoautoja huutokauppaava RM Sotheby's pistää marraskuussa vasaran alle ikonisia B-ryhmän ralliautoja.
Lancia Delta S4
Lancia Delta S4. Kuva: RM Sotheby's
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Huutokauppakamari on saanut myyntiin komean kokoelman urheiluautoja, joiden joukosta löytyy kolme B-ryhmäläistä. Uusia omistajia etsitään Lancia 037 -kilpurille, Lancia Delta S4 -autolle sekä Audi Quattro S1 E2 -ajokille.

Huomattavaa on se, että jokaiseen autoon linkittyy suomalainen rallilegenda. Nämä autot ovat tuttuja Markku Alenille sekä edesmenneille Henri Toivoselle ja Hannu Mikkolalle.

Näitä autoja ei kuka tahansa pysty hankkimaan omaan kokoelmaansa. Huutokauppakamarin arvion mukaan autojen myyntihinnat nousevat miljoonaluokkaan.

Nämä autot ovat kaupan 5. marraskuuta Lontoossa:

Lancia 037 (1982)

Lancia 037
Lancia 037. Kuva: RM Sotheby’s

Markku Alen ajoi tämän auton debyytin vuoden 1982 Costa Smeralda -rallissa. Alen ja kartturi Ilkka Kivimäki ajoivat kolme pohja-aikaa viidellä ensimmäisellä erikoiskokeella, mutta joutuivat lopulta keskeyttämään vaihteistovian vuoksi.

– Minulla on useita suosikkiralliautoja, mutta Lancia 037 nousee muiden yläpuolelle. Se oli kaunis auto, Alen on kuvaillut kilpuria huutokauppakamarin tiedotteen mukaan.

Costa Smeralda -ralli jäi Alenin ainoaksi kyseisellä autolla. Kaudella 1983 saman Lancia 037:n ratissa nähtiin muuan saksalaiskuljettaja Walter Röhrl.

Lancia 037
Lancia 037. Kuva: RM Sotheby’s

RM Sotheby’s arvioi, että auton hinta nousee huutokaupassa 950 000–1 200 000 puntaan eli noin 1,07–1,36 miljoonaan euroon.

Lancia Delta S4 (1985)

Lancia Delta S4
Lancia Delta S4. Kuva: RM Sotheby’s

Henri Toivonen saavutti tällä autolla uransa kolmannen ja viimeisen MM-rallivoittonsa kauden 1986 avauskisassa Monte Carlossa. Toivonen oli kilpailussa lopulta omaa luokkaansa, sillä ykkössija heltisi neljän minuutin erolla Peugeot-kuski Timo Saloseen. Audin Hannu Mikkola täydensi suomalaisten kolmoisvoiton.

Loistavan tuloksen jälkeen Toivoselta odotettiin lisää voitokkaita esityksiä S4:n ratissa kaudella 1986. Näin ei kuitenkaan käynyt. Toukokuun alussa Korsikan rallissa Toivonen ja kartanlukija Sergio Cresto ajoivat ulos tieltä ja saivat surmansa traagisessa onnettomuudessa, joka johti lopulta B-ryhmän aikakauden päätökseen.

Toivoselle Monte Carlossa voiton tuonutta autoa ei nähty toistamiseen MM-erikoiskokeilla. Se toimi Lancia-kuskien vara-autona, ja B-ryhmän lopun jälkeenkin myynnissä olevaa kilpuria on nähty vain harvoin tositoimissa. Auton viimeinen esiintyminen tapahtui vuonna 1990 Rally Alpi Orientalissa Italiassa.

Lancia Delta S4
Lancia Delta S4. Kuva: RM Sotheby’s

Huutokauppakamarin mukaan vuodet ovat kohdelleet harvinaisen hyvin ikonisissa Martinin väreissä olevaa autoa. Arvion mukaan auton hinta nousee 1,75–2,25 miljoonaan puntaan eli noin 1,99–2,56 miljoonaan euroon.

Audi Quattro S1 E2 (1985)

Audi Quattro S1 E2
Audi Quattro S1 E2. Kuva: RM Sotheby’s

Tämä Audi rekisteröitiin 5. marraskuuta 1985 Ingolstadtissa ja kolme viikkoa myöhemmin Hannu Mikkola starttasi kilpurilla Britannian RAC-ralliin. Mikkola ajoi kilpailun kärjessä ja kävi tiukkaa kamppailua muita suomalaiskuskeja vastaan, mutta joutui keskeyttämään 22. erikoiskokeella moottorivian vuoksi. Lancia-kuljettajat Toivonen ja Alen ottivat kisassa lopulta kaksoisvoiton.

RAC-ralli jäi kyseisen Audin viimeiseksi kilpailuksi. Quattro toimi harjoitus- ja testiautona vuoden 1986 Portugalin MM-rallissa. B-ryhmän loppumisen jälkeen yksityinen autokeräilijä osti 550-hevosvoimaisen kilpurin kokoelmiinsa.

Audi rakensi aikoinaan vain 20 Quattro S1 E2 -autoa, joista arvioiden mukaan 15 on vielä olemassa. Näistä 15 autosta vain kuudella on kilpailtu rallin MM-sarjassa.

Audi Quattro S1 E2
Audi Quattro S1 E2. Kuva: RM Sotheby’s

Quattrolla on sama hinta-arvio kuin Lancia S4:llä: 1,75–2,25 miljoonaa puntaa eli noin 1,99–2,56 miljoonaa euroa.

Katso alta Uuden Seelannin MM-rallin kooste:

Lue myös nämä