Quantcast

Suomalaisten rallilegendojen B-ryhmän kilpureista huudettiin huimia summia

Suomalaisten rallilegendojen 1980-luvun kilpa-autoja huutokaupattiin Lontoossa lauantaina.
Audi Quattro S1 E2
Audi Quattro S1 E2. Kuva: RM Sotheby's
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kovin hinta maksettiin vuoden 2021 helmikuussa syöpään menehtyneen Hannu Mikkolan käyttämästä legendaarisesta Audi Quattro S1 E2 -autosta huudettiin 1,8 miljoonaa puntaa eli yli kaksi miljoonaa euroa.

Mikkola ajoi kyseisellä Audilla RAC-ralliin vuonna 1985. Auto oli rekisteröity Saksan Ingolstadissa 5. marraskuuta. Kyseisessä rallissa Mikkola kävi kovaa voittotaistelua, mutta joutui keskeyttämään 22. erikoiskokeella moottorivian vuoksi. Lancia-kuljettajat Henri Toivonen ja Markku Alen ottivat kisassa lopulta kaksoisvoiton.

RAC-ralli jäi kyseisen Audin viimeiseksi kilpailuksi. Quattro toimi harjoitus- ja testiautona vuoden 1986 Portugalin MM-rallissa. B-ryhmän loppumisen jälkeen yksityinen autokeräilijä osti 550-hevosvoimaisen kilpurin kokoelmiinsa. Yhteensä Audi rakensi huimia Audi Quattro -kilpureita vain 20 kappaletta, joista arviolta noin 15 on vielä olemassa.

Lancia Delta S4
Lancia Delta S4. Kuva: RM Sotheby’s

Myynnissä Sotheby´s -huutokaupassa oli myös Henri Toivosen Lancia Delta S4, jota mies ohjasti Monte Carlossa vuonna 1986. Tuolla autolla Toivonen myös otti uransa kolmannen ja viimeiseksi jääneen MM-voittonsa. Toivonen voitti toiseksi sijoittuneen Peugeot-kuski Timo Salosen neljällä minuutilla. Toivonen menehtyi saman vuoden toukokuussa Korsikan rallissa.

Lancia Delta S4:n hinta kipusi Audin tavoin huimiin lukemiin. Autosta maksettiin noin 1,65 miljoonaa puntaa eli liki 1,9 miljoonaa euroa.

Toivoselle Monte Carlossa voiton tuonutta autoa ei nähty toistamiseen MM-erikoiskokeilla. Se toimi Lancia-kuskien vara-autona, ja B-ryhmän lopun jälkeenkin myynnissä olevaa kilpuria on nähty vain harvoin tositoimissa. Auton viimeinen esiintyminen tapahtui vuonna 1990 Rally Alpi Orientalissa Italiassa.

Lancia 037
Lancia 037. Kuva: RM Sotheby’s

Kolmas suomalaiskuskin käyttämä auto huutokaupassa oli Lancia 037, jolla Markku Alén kilpaili vuoden 1982 Costa Smeralda -rallissa. Alen ja kartturi Ilkka Kivimäki ajoivat kolme pohja-aikaa viidellä ensimmäisellä erikoiskokeella, mutta joutuivat lopulta keskeyttämään vaihteistovian vuoksi.

Costa Smeralda -ralli jäi Alenin ainoaksi kyseisellä autolla. Kaudella 1983 saman Lancia 037:n ratissa nähtiin muuan saksalaiskuljettaja Walter Röhrl.

Lancia 037 myytiin huutokaupassa lopulta 1,05 miljoonalla punnalla eli noin 1,2 miljoonalla eurolla.

Lue myös nämä

  • Uusimmat