Suomalaislupaus toivoo kuivaa säätä Belgian MM-ralliin – ”Muuten olosuhde on helvetillinen”

Sami Pajari ja kartturi Enni Mälkönen starttaavat perjantaina alkavaan Belgian MM-ralliin asvalttituntumaa ylläpitämään.
Sami Pajari ja Enni Mälkönen
Sami Pajari ja Enni Mälkönen. Kuva: Hannu Rainamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tällä kertaa kaksikko ei kuitenkaan aja MM-pisteistä, joten sikäli Pajarilla on kolmen viikon jaksoon jo kolmas kisa, jossa ei tarvitse miettiä pistetavoitteita. 

Suomen MM-rallissa pari viikkoa sitten alla oli Skoda Fabia Rally2 Evo, viime viikonlopun Lahti Historic -rallissa legendaarinen Ford Escort RS ja nyt Ford Fiesta Rally3, jollaisella myös JWRC- ja WRC3-sarjan mestaruudesta ajetaan.

Belgian osakilpailu on tänä vuonna toista kertaa MM-kalenterissa. Ypresin kilpailulla on pitkät perinteet jo kaukaa 1960-luvulta asti ja sitä ajettiin pitkään EM-sarjan osakilpailuna. Huoltoalueena kilpailussa toimii Ypresin keskustassa sijaitseva kuvauksellinen Grote Markt, markkina-aukio, joka vuosittain toimii monien tapahtumien tyyssijana.

Sijoituksista kamppaillaan erikoiskokeilla perjantaista sunnuntaihin. Reitti on varsin kompakti ja pyörii kaikkina päivinä Ypresin kaupungin lähistöllä. Avauspäivänä ei käydä 25 kilometriä kauempana Ypresistä, siltikin yksi erikoiskokeista ajetaan osittain Ranskan puolella. Muinakaan päivinä ajomatkat eivät ole juurikaan pidempiä ja huoltoparkista ulospäästyään on kuljettajilla reitin suhteen selkeä logiikka, reitti kiertää joka päivä vastapäivään.

Belgiassa kilpailtaessa sää on aina vahvasti mukana luomassa lisähaastettaan, niin tälläkin kertaa.

– Ojathan täällä on aika loivalla viisteellä, se mahdollistaa monin paikoin miltei koko auton päästämisen ojan puolelle. Se kuitenkin tuo myös mutaa ja likaa tielle. Pidon vaihtelu voikin olla melko suurta. Haastetta riittää kuivallakin kelillä, mahdollisen sateen myötä liukkauden kertoimia voikin sitten korottaa vielä reilusti, kertoo Pajari.

Viime vuonna kilpailu suuntasi päätöspäivänä Spa-Francorchampsin maineikkaalle moottoriradalle, tänä vuonna sinne kuitenkaan ei matkata. Sen myötä reitti on varsin kompakti. 

– Joitakin itselle vieraita osuuksia on mukana, joita ei viime vuonna ollut. Mutta paljon on myös samaa kuin viime vuonna. Korkeuseroja tietysti on nyt vähemmän kun ei mennä Span liepeille. Kaikkineen tarjolla on tarkasti ajettavaa kapeaa ja mutkaista asvalttia, sekä tietysti paljon tiukkoja risteyksiä. Täällähän ollaan MM-ralliksi jopa poikkeuksellisen kompaktilla alueella, joka on varsin hauskaa, summaa Pajari reitistä.

Kun kaksikko ei tällä kertaa kilpaile MM-pisteistä, voi autokunta sen myötä keskittyä täydellisesti ottamaan kilpailusta kaiken kokemuksen talteen tuleville vuosille. Sijoitustavoitteita ei ole, kokemuksen hakeminen on päällimmäisenä mielessä

– MM-sarja oli asvaltilla viimeksi huhtikuussa Kroatiassa. Me kävimme kuitenkin juhannuksen alla Portugalissa ajamassa yhden kilpailun asvaltilla ja nyt sitten jälleen kestopäällysteellä täällä. Parin kuukauden päästä ajamme sitten taas Skodalla Kataloniassa asvaltilla, joten tässä saadaan mukavasti kestopinnoitteella ajamista edes parin kuukauden välein.

– Yleisesti ottaen tämä on tosi makea kisa, jos on kuivaa. Jos taas sataa, niin leikkaukset ovat mutaisia ja kapeilla tiestöillä se olosuhde on helvetillinen. Keskinopeudet varmaan likimain puolittuvat silloin ja pitää ajaa kuin selviytymistaistelua käyden. Nuotituksessa olosuhteet kuitenkin olivat hyvät ja saatiin muun muassa ihailla paikallista lehmäkarjaa, joka olikin valtavan kokoista ja selkeästi uteliasta, tiivistää Pajari.

Lue myös nämä