Suomalaislupaus menetti viime hetkillä palkintosijan MM-rallissa – ”Tärkeintä on, että pääsimme maaliin”

Sami Pajari jäi viidenneksi WRC2-luokassa Japanissa viikonloppuna päättyneessä rallissa.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Rally Japan
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pajari johti luokkaa perjantain jälkeen ja oli vielä ennen sunnuntain kahta viimeistä erikoiskoetta kiinni toisessa sijassa. Viimeiset pätkät kurvailtiin kuitenkin kovassa vesisateessa. Väärän rengasvalinnan myötä Pajarin edelle kiilasivat sekä Hyundain Gregoire Munster että Teemu Suninen ja Heikki Kovalainen.

– Ei ollut helppo ralli, kun sadekin tuli vielä loppuun. Haasteita riitti ihan tarpeeksi. Paljon oli hyvää, ainakin itse koen niin. Pystyimme johtamaan avauspäivän jälkeen luokkaa ja sitten muutama pohja-aika saatiin ajettua. Se oli tosi hieno nähdä, Pajari kommentoi Rallit.fille.

– Olimme hyvin toisessa sijassa kiinni ja saimme aamulle parit pohjat taas ajettua, mutta sitten keli meni märäksi. Meillä oli enemmän kuivan kelin säädöt sekä renkaat, joten sitä myötä hävittiin aika paljon.

Pajaria ei kuitenkaan palkintosijan menettäminen kovasti harmittanut. Ensi kaudella WRC2-luokassa täyden kauden ajava lahtelainen oli Japanissa hankkimassa kokemusta ja sitä myös tuli.

– Tärkeintä on, että pääsimme maaliin. Toksport voitti tiimien ja Emil (Lindholm) kuskien mestaruuden. Se on hieno juttu. Tästä on hyvä suunnata tulevaan.

– Ei todellakaan ollut suunnitelmissa, että voisimme voitosta ajaa. Olihan se silti hienoa nähdä, että vauhti riitti noinkin hienosti. Oli makea juttu ajaa pohjia ja johtaa kisaa. Se antaa itselle paljon hyvää fiilistä ja näyttää, että mennään oikeaan suuntaan. Toivottavasti sama linja jatkuu myös ensi vuonna, Pajari summasi.

Pajari kisasi ensi kertaa Euroopan ulkopuolella.

– Tosi erilaista täällä on, mihin Euroopassa on tottunut. Muutamia hienoja juttuja on päässyt kokemaan. Huoltoparkissa on ollut paljon porukkaa ja on hienoa nähdä, että yleisö seuraa, Pajari totesi.

– Ralliautossa ei huomaa, missä ajetaan. Se on sama, missä olet, niin idea on aina sama eli painaa kaasu pohjaan ja mennä mahdollisimman kovaa.

Katso alapuolelta WRC2-luokan ratkaisuhetket Japanista.

Lue myös nämä