Quantcast

Suomalaislupaus kotikisaan ilman paineita – ”Kaikki oppi on kullanarvoista”

Suomen MM-ralli starttaa torstai-iltana Jyväskylän Harjun erikoiskokeella.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Merita Mäkinen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sami Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen starttaavat toista kertaa urallaan MM-ralliin Rally2-luokan ajokilla. Debyyttikisa Sardiniassa kesäkuun alussa toi tulokseksi luokan viidennen sijan ja tälläkin kertaa liikkeellä ollaan Toksport WRT:n Skoda Fabia Rally2 Evo -autolla.

Sarjapisteitä ei tarvitse miettiä, joten kaksikko pääsee kotikisaansa ilman paineita.  Pajarin kohdalla testipäiviä on kertynyt vyölle peräti kolme, joten sikäli kilpailuun lähdetään luottavaisin mielin.

Testejä ajettiin kilpailuviikkoa edeltävällä viikolla Joutsassa ja Pukkilassa Teemu Asunmaan kalustolla ja kilpailuviikon maanantaina varsinaisella kisa-autolla Toksport WRT:n kanssa Jämsässä. 

– Olemme valmistautuneet kilpailuun hyvin. Testiä on päästy ajamaan monipuolisella tiestöllä ja on saatu hyvä käsitys säädöistä ja niiden eroavaisuuksista sen mukaan ajetaanko tietä ensimmäistä vai toista kertaa. Vaikka Suomessa valtaosa tiestöstä on kohtuullisen kovapohjaista moneen muuhun kisaan verrattuna, muodostuu siihen toiselle ajokierrokselle uraa, jolloin auton säätöjä on muutettava, Pajari summaa.

Pajari on Jyväskylän MM-ralliin osallistunut kuljettajana kerran aikaisemmin, vuonna 2019. Silloin ajokkina oli etuvetoinen Ford Fiesta R2T19 ja kilpailuun osallistuttiin Flying Finn Future Star-ohjelman ensimmäisen osion voittajana. Kisa jäi silloin lopulta kesken lauantaina toistamiseen ajetulla Pihlajakosken erikoiskokeella ajokin hukattua ohjattavuutensa hypyn alastulossa. Siihen mennessä Pajari oli kuitenkin todistanut jo vauhtiaan MM-tasolla, ajamalla esimerkiksi luokkaansa kaksi pohja-aikaa. 

Hyviä aikoja Pajari suunnittelee tavoittelevansa tälläkin kertaa. 

– Luokan taso on todella kova. Esimerkiksi Emil Lindholm ja Teemu Suninen ovat todistaneet olevansa aivan luokan kovinta kärkeä maailmallakin. Meillä ei ole paineita mistään pistetilanteista tai vastaavista, mutta totta kai pyritään mahdollisimman kovaa ajamaan ja saamaan autosta kovavauhtisia kisakilometrejä ja hyviä erikoiskoeaikoja kokemuspuolelle.

– Tämän luokan kalusto on kuitenkin meillä se seuraava looginen askel tulevaisuuteen, joten kaikki oppi siitä on kullanarvoista, tiivistää Pajari.

Jyväskylän MM-rallin lisäksi Pajari ja Mälkönen ajavat Toksport WRT:n Skodalla tänä vuonna vielä lokakuussa Katalonian MM-rallissa. Sitä ennen ohjelmassa on vielä kuitenkin pari kilpailua Ford Fiesta Rally3-kalustolla. Kaksi viikkoa Jyväskylän jälkeen Pajari hakee asvalttikilometrejä Belgian Ypres-rallista ja syyskuun puolella ajetaan WRC3- ja Junior WRC-luokkien pisteistä Kreikan Akropolis-rallissa.

JWRC-sarjan päättävään Akropolikseen suomalaiskaksikko starttaa pistejohdossa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat