Ikänsä puolesta 30-vuotias Huttunen ei ole vielä kuljettajana nähnyt parhaimpia päiviään. Mutta toisaalta näyttöjä on vaikea antaa, sillä hänellä ei ole ajopaikkaa.
Huttusen tilanne näytti valoisalta seitsemän vuotta sitten, kun hän tuli valituksi Hyundain WRC-tallin kehitysohjelmaan. Tuolloin 23-vuotiaalle suomalaiskuljettajalle oli tarjottu paikkaa myös Skodalta, mutta Hyundai vaikutti potentiaalisemmalta vaihtoehdolta nousta MM-sarjan korkeimmalle tasolle, WRC-luokkaan.
Huttusen ralliprojektin manageriksi oli lähtenyt lajin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm, joka yritti junailla suojatilleen parasta mahdollista polkua huipulle.
Hyundai-kortti tuli katsottua, mutta ovi ei avautunut WRC-talliin. Huttunen sai osallistua testimielessä Hyundain WRC-autolla kahteen SM-ralliin kaudella 2019, mutta ehtona oli, ettei autosta saa hajota mitään. Vuonna 2020 hän voitti WRC3-luokan mestaruuden, mutta ovi pysyi edelleen kiinni.
Huttunen jätti Hyundain vuoden 2021 lopussa ja loikkasi M-Sportin Ford Fiesta Rally2 -auton puikkoihin. Seuraavalla kaudella 2022 Huttunen ja Grönholm päättivät tehdä ison satsauksen Suomen MM-ralliin, johon suomalaistoivolle hankittiin menopeliksi M-Sportin Ford Puma Rally1 -auto. Kaikki oli nyt yhden kortin varassa. Kunnon näytöillä ura voisi lähteä uuteen nousuun.
Mutta unelma näytöistä mureni Fordin tekniseen vikaan. Näytöt jäivät antamatta, ja ura lähti laskusuuntaan. Alamäki on jatkunut tähän päivään asti.
Viime vuonna Huttunen kilpaili vielä rallin SM-sarjassa ja kävi kisaamassa myös Ruotsin ja Suomen MM-ralleissa. Tänä vuonna kiuruvetisen kilpa-ajelut ovat jääneet käytännössä kokonaan.
Viime viikonloppuna Huttunen pääsi hieman ravistelemaan ruosteita ranteistaan Ford Escortin puikoissa Lahden Historic -rallissa. Tuloksena oli lopulta monien käänteiden jälkeen voitto, kun ranskalaiselle Florent Todeschinille mätkäistiin hylkäys jälkikatsastuksessa.
Huttusella ei ole kovinkaan positiivisia uutisia kerrottavanaan ralliuransa tulevaisuudesta.
– Mitään ei ole tiedossa. Nyt rupeaa tuntumaan, että olisi kiva ajaa, mutta mitään ei ole suunniteltu, eikä mitään ole tiedossa, Huttunen kertoi Lahden kisaviikonlopun aikana.
Huttusen mukaan hänellä olisi haluja ajamiseen, mutta hommaa vaikeuttaa se, ettei hänellä ole taustallaan enää kunnon tukijoukkoja. Grönholm lopetti Huttusen tukemisen viime syksynä, eikä kuskin mukaan yhteistyötä ole viritelty enää sen jälkeen.
Rahoituksen keräämiseen Huttunen ei aio itse lähteä.
– Siihen minulla on aika lailla into loppunut – loppunut täysin. Ei ole mitään suunnitelmia, enkä ole ajatellut, että jatkaisimme. Mutta jos joku järkevä mahdollisuus tulisi, niin miksi ei, Huttunen pyöritteli.