Suomalaislupaukset taistelevat luokkavoitosta Belgian MM-rallissa – ”Varmasti muutaman kerran pohjapanssari pamahtaa””

Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Rallypixels
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sami Pajari ja kartanlukija Marko Salminen starttaavat perjantaina Belgian MM-ralliin JWRC-sarjan pistejohdossa. Eroa takana vaanivaan Latvian Martins Sesksiin on kuitenkin vain neljä pistettä.

Belgian asvaltti on suurelle osalle kuljettajista uusi elementti, sillä onhan kyseessä paremmin Ypres-rallin nimellä tunnetun kilpailun ensiesiintyminen WRC-sarjan parissa. Viime kaudella kilpailu oli liki toteutua, mutta Belgian senhetkinen koronatilanne esti lopulta rallintoteutumisen.

– Tämä on minulle ensimmäinen kerta kisaamassa Belgiassa. Viime vuonna piti Ypresiä varten treenikisa täällä ajaa, mutta kilpailu peruttiin siinä kohtaa, kun olimme jo kilpailupaikkakunnalla, Pajari muisteli.

Tämän vuoden kilpailussa on kaikkiaan 20 asvaltilla ajettavaa erikoiskoetta, joille mittaa kertyy 296 kilometriä. Belgian tiet mahdollistavat monin paikoin reiluakin oikomista, joten yksi kilpailun haasteista tulee varmasti olemaan pidon säilyttäminen läpi mutkien. Oikominen nostaa tielle valtaisasti hiekkaa, multaa, heinää ja jopa mutaa, etenkin jos vesisade osuu kilpailun alueelle ja Belgiassahan uhka on aina olemassa, kuten vastikään tulvien muodossa tapahtui.

– Sateita täällä on riittänyt kesän aikana aina tulvimiseen asti. Sen johdosta meidänkin majapaikkamme vaihtui aivan kilpailun alla. Vaikka täällä nyt on tiet kuivat, voi tien ulkopuolella olla hyvinkin märkää, joten liukkaudesta varmaan puhutaan kisan aikana vähän joka kuljettajan kommenteissa.

– Varsinaista testiä kilpailua varten emme ajaneet, meillä on ihan hyvät säädöt asvaltille olemassa, torstai-iltana shakedownilla koetetaan niitä viimeistellä, Pajari päätti.

Lauri Joonalla onnistunut testikisa alla

Lauri Joona starttaa Belgian MM-ralliin JWRC-luokan neljänneltä tilalta. Eroa mitalisijaan on 16 pistettä. Sastamalalaiselle kisa on ralliuran kolmas asvalttikisa. Tuntumaa paikallisiin kestopäällysteteihin haettiin kartturi Mikael Korhosen kanssa viime sunnuntaina ajetusta Rally van Stadenista. Kisa oli erittäin onnistunut sekä testien että tuloksen puolesta, veihän kaksikko luokkavoiton nimiinsä ylivoimaisesti.

– Kaikki sujui erittäin hyvin. Tärkeintä oli, että päästiin ajamaan hyvä kisa ja onnistuneet asvalttitestit. Siinäkin suhteessa oli onnistunut testikilpailu, kun kisan aikana keli vaihteli, niin päästiin ajamaan sekä kuivalla että märällä asvaltilla. Tästä on hyvä jatkaa MM-ralliin, Joona summaa.

Kolmen päivän aikana Ypres-rallin ohjelmassa on 20 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 295,78 kilometriä. Sekä perjantaina että lauantaina ajetaan kahdeksan erikoiskoetta Ypresin kaupungin ympäristössä. Sunnuntaina kilpailijat ajavat lähes 300 kilometrin siirtymän Span moottoriradan maisemiin, missä ajetaan neljä erikoiskoetta.

– Reitti vaikuttaa aika kovavauhtiselta ja leikkuupaikkoja tulee olemaan reilusti. Kyllä siellä asvaltinreunaa vasten varmasti muutaman kerran pohjapanssari pamahtaa. Saa kyllä tosi tarkkana olla renkaiden suhteen ja varsinkin, jos vähän vettä sataa, niin sitten se muuttuu ihan erilaiseksi kun mutaa tulee tielle. Odotettavissa on kyllä ihan viimeiseen päivään saakka todella haastava ralli, Joona kertoo.

Pistetilanne – Junior WRC 3/5 osakilpailua
1. Sami Pajari   (FIN) 71p
2. Martins Sesks (LAT) 67p 
3. Jon Armstrong (GBR) 56p 
4. Lauri Joona   (FIN) 40p
5. Martin Koci   (SVK) 34p

Lue myös nämä

  • Uusimmat