Quantcast

Suomalaislupauksen varmalta näyttänyt voitto vaihtui ulosajoon – ”Ei ollut mitään tehtävissä”

Sami Pajari ja kartturi Enni Mälkönen keskeyttivät ulosajoon Kroatian MM-rallissa kilpailun kolmanneksi viimeisellä erikoiskokeella.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Hannu Rainamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sää antoi läpi viikonlopun lisämaustettaan kilpailuun, eikä kuivalla asvaltilla päästy juurikaan ajamaan. Virheetöntä kilpailua sunnuntaihin asti ajaneen kaksikon kannalta virhe tuli pahimpaan saumaan, johtoasema niin Junior WRC- kuin WRC3 Open-sarjan kilpailussakin vaihtui keskeytykseen.

Pajarin kovin veto tapahtui kilpailun erikoiskokeella numero 11, kun Pajari täräytti Ford Fiesta Rally3 -autollaan historiallisesti koko kilpailun kahdeksanneksi nopeimman ajan, taakse jäi muun muassa liuta WRC1- ja WRC2-luokan kilpailijoita. 

Vielä lauantain yötauolle siirryttäessä Pajarin autokunta oli 49,1 sekunnin johtoasemassa ennen Viron Robert Virvesta.

– Tultiin aika tasaisesti koko päivä, kilpakumppaneilla oli monenmoisia ongelmia. Vaikka kannaltamme näyttääkin nyt hyvältä, on vielä sunnuntaina neljä pätkää ja yli 50 kilometriä jäljellä niin mitä tahansa voi vielä tapahtua, Pajari kertasi lauantaina.

Sunnuntaina sää jatkui edelleen vaihtelevana. Viimeisen kilpailupäivän avaus sujui Robert Virveksen tahtiin, muu joukkio jäi yli 10 sekuntia, mutta Pajarin johtoasema oli vielä tukeva 34,6 sekuntia. 

Kilpailun kolmanneksi viimeinen erikoiskoe koitui Pajarin kohtaloksi.

– Sateen jäljiltä oli tiellä paljon mutaa, joten ajettiin hiljaa kuin villasukilla hiipien, niin vaan silti valui leveäksi ojaan ja oltiin ulkona, ei mitään tehtävissä, kertasi Pajari dramaattisia vaiheita.

Laihana lohtuna kilpailusta matkaan JWRC-sarjan puolelta tuli kahdeksan pistettä erikoiskokeiden pohja-ajoista. Keskeytys kilpailun viimeisenä päivänä ei mahdollista kilpailuun uudelleen starttaamista, joten keskeytyksen ajankohtana se on huonoin.

Britti Jon Armstrong nappasi Kroatiasta kahdesti keskeytettyään neljännen sijan tuomat pisteet ja jatkaa sarjajohdossa kohti vajaan neljän viikon kuluttua alkavaa Portugalin osakilpailua. Voiton otti lopulta Suomeen Lauri Joona, kun Virves sortui ennen viimeistä erikoiskoetta ottamaan neljä minuuttia aikasakkoa.

WRC3 Open-luokassa Pajarin sarjajohto vielä säilyi, mutta molemmissa luokissa tilanne alkaa olla tukala. Viidestä osakilpailusta neljä parasta sijoitusta lasketaan loppupisteisiin ja nyt siis Ruotsin teknisen vian sävyttämät jäännöspisteet sekä Kroatian liukastelu ovat jättäneet pistesaaliin paljon odotuksia laihemmaksi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat