Suomalaislupauksella edessä nelivetodebyytti MM-rallissa – kaudelle isot suunnitelmat

Sami Pajari starttaa Enni Mälkösen kartturoimana uuteen kauteen aina haastavassa Monte-Carlon MM-rallissa, jonka keskuspaikkana toimii tänä vuonna koko kisan ajan Monaco.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: MK Racing Photography
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pajarin ja Mälkösen ajokkina toimii nelivetoinen Puolan M-Sportin valmistama Ford Fiesta Rally3. Viime kauden junioreiden maailmanmestaruuden voittaneella Pajarilla on edessään ensikosketus Monte Carlon haasteisiin, kuten on myös kartanlukija Mälkösellä. 

Torstai-iltana alkavan Monte Carlon kilpailun toimiessa uuden aikakauden WRC-autojen ensi-iltanäyttämönä, on Pajarilla puolestaan ensi-ilta nelivetokalustolla kansainvälisillä areenoilla. Viime kaudella ralleihin ilmestyneet Ford Fiesta Rally3-autot toimivat tänä vuonna esimerkiksi JWRC-luokan kalustona.

Täysin vieraalla kalustolla ei suomalaiskaksikko kisaan starttaa, sillä viime kauden SM-sarjan päätöksessä Kokkolassa Pajari ja Mälkönen ajoivat vastaavalla kalustolla testikisan ja Monte Carloa varten on ennätetty myös testata hyvin.

– Kolme päivää on tänne testattu. Olemme koettaneet löytää kilpailun olosuhteita vastaavat harjoituspaikat, mutta helppohan tänne ei ole harjoitella, kun olosuhteet voivat olla mitä tahansa. Esimerkiksi nyt näyttäisi olevan vähemmän lunta ja jäätä, mitä odotettiin, mutta se tilanne voi täällä muuttua hyvinkin nopeasti. Muuten tiestö oli hyvin pitkälti sellaista kuin odotinkin, Pajari summaa.

Monte Carlo on sarjan kilpailuista kenties se suurin historian kulmakivi ja Pajarinkin innostuksen seasta paistaa syvä kunnioitus kilpailua kohtaan.

– Onhan tämä ikoninen kilpailu, todella mahtavaa olla täällä. Ensimmäinen kertani ja iso haaste, mutta samalla olen myös hyvin innoissani. Saimme jäänuottiautoon mukavia luottomiehiä, kun Teemu Asunmaa ja Marko Salminen tarkastavat olosuhteet kisapäivänä edellämme. Jos nuotituksen jälkeen on olosuhteisiin tullut muutoksia niin saamme niistä ajantasaista tietoa, Pajari sanoo.

– Suoranaisia tulostavoitteita kilpailuun ei ole. Tämä on meille vain yksittäinen ralli, jossa haetaan kokemusta niin autosta kuin tästä kilpailustakin.

Kauden ohjelmasta jo pieniä viitteitä

Euroopassa ajettavista MM-ralleista kilpailukokemuksen kerryttäminen kartanlukija Enni Mälkösen kanssa on Pajarin kauden 2022 pääsuunnitelma. Euroopassa ajetaan tänä vuonna kymmenen MM-rallia. Pajarin ja Mälkösen ohjelma sisältää kilpailuja sekä Rally2, että Rally3 -luokan ajokeilla.

Taustajoukoissa tehdään tiiviisti töitä kattavan ohjelman sekä yhteistyökumppanuuksien rakentamisen parissa. Tarkempi ajosuunnitelma kaudella 2022 on tarkoitus julkistaa pian Monte Carlon MM-rallin jälkeen.

Kauden 2021 JWRC-luokan mestaruudesta palkintona oli M-Sportin nelivetoinen Ford Fiesta Rally2-ajokki omaksi, mutta niin että auton ylläpitokulut jäävät omille harteille. Toisessa vaihtoehdossa kalustona on myöskin nelivetokalusto M-Sportilta, hieman miedommalla viritysasteella oleva Ford Fiesta Rally3, jolla olisi mahdollista osallistua täysin tuettuna kyseisille ajokeille suunnattuun sarjaan.

Monien kovasti odottama debyytti Rally3:sta tehokkaammalla nelivetokalustolla tapahtuu kuitenkin varmuudella kotimaassa, kun Pajarin autokunta starttaa 5. helmikuuta ajettavaan Riihimäen SM-ralliin Ford Fiesta R5-ajokilla.

Lue myös nämä

  • Uusimmat