Quantcast

Suomalaiskuskin uran ensimmäinen MM-ralli päättyi rajusti – ”Osuma tuli 14 G:n voimalla”

Ensimmäistä kertaa urallaan Suomen MM-ralliin osallistuneen Tommi Heinon taival päättyi keskeytykseen jo kilpailun kolmannella erikoiskokeella.
Tommi Heino
Tommi Heino. Kuva: Honza Fronek
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Huittisista kotoisin oleva Heino ja kartanlukija Patric Öhman osallistuiman Jyväskylän MM-ralliin KMS Racingin nelivetoisella Ford Fiesta Rally3 -autolla. Kaksikko kilpaili yhdessä nyt ensimmäistä kertaa ja lisäksi kilpailu oli Heinolle kauden ensimmäinen.

Kaksikon urakka päättyi siis jo perjantaiaamuna rallin pisimmälle erikoiskokeelle Lankamaalle.

– Otettiin edelleen rauhallisesti, yritettiin tulla tietysti kovaa, mutta kuitenkin varmasti. Sitten kuulin nuotin liian aikaisin, siinä oli alamäki ja jyrkempi mutka. Nopeutta oli sen verran paljon, että en enää edes yrittänyt kääntää, koska auto olisi varmasti lähtenyt pyörimään katon kautta ympäri. Annoin vain mennä suoraan, Heino summaa ulosajoaan.

Tilanteessa asiat tapahtuivat todella nopeasti. Heino ehti havaita vastassa olleen heinikon, mutta se mikä kovimman täräyksen ja vahingot autolle lopulta aiheutti, oli piilossa heinikon seassa.

– Siellä oli iso kivi ja keula tärähti siihen. Kova täräyshän se oli. GPS:n mukaan vauhtia li noin 80 km/h ja osuma tuli 14 G:n voimalla. Niskat on kyllä jumissa ja lihaskipuja jonkin verran. Harmittaa aivan älyttömästi ja teki pahaa katsoa, kun muut ajoivat kilpaa ja itse ei voinut olla enää mukana, Heino sanoo

– Lisäksi, kun tämä tapahtui niin alussa kilpailua, tähän on panostettu kuitenkin paljon ja kyseessä oli vuoden ainoa kilpailu meille.

Heino ei ollut koskaan aiemmin kilpaillut nelivetoisella ralliautolla. Rallin MM-sarjasta tutun brittiläisen M-Sportin Puolan tehtaalla kehittämä ja rakentama auto sai Heinolta vain ja ainoastaan kehuja osakseen.

– On kyllä hieno laite ja olisihan sitä tietysti halunnut nauttia siitä pidempäänkin ja oppia lisää sen nikseistä. Mutta hienoa oli päästä ajamaan nelivetoisella tämän lyhyenkin ajan ja aika lailla pitäisin varmana, että etuvetoiseen autoon ei enää palata jatkossa, Heino korostaa.

Heti Keski-Suomessa vietetyn viikon jälkeen Heino suuntasi takaisin Säkylän varuskuntaan, missä palvelusaika jatkuu joulukuun puoliväliin asti. Vaikka tavoitteeksi asetettu maaliin asti selviytyminen uran ensimmäisessä MM-rallissa jäikin nyt toteutumatta, ei Heinon nimi esiintynyt kuitenkaan viimeistä kertaa MM-sarjan osakilpailun ja Suomen MM-rallin kilpailijaluettelossa.

– Ei tätä näin voi todellakaan päättää, kyllä tänne täytyy vielä uudestaan tulla! Syksyn aikana aletaan miettiä ensi vuoden kuvioita. Aika näyttää, mitä tapahtuu. Mitään isompia suunnitelmia ei vielä ole, Heino taustoittaa.

Katso alapuolelta WRC3-luokan parhaat palat Suomen MM-rallista.

Lue myös nämä

  • Uusimmat