Suomalaiskuskille iso pettymys Italiassa – keskeytys johtoasemasta ennen viimeistä pätkää

Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Acisport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Emil Lindholm ja Mikael Korhonen joutuivat keskeyttämään Italian sorarallimestaruussarjaan kuuluvan Citta di Arezzo – Valtiberina -rallin siirtymäosuudella tekniseen vikaan.

Suomalaiskaksikko lähti sunnuntain erikoiskokeille johtoasemasta ja ajoi päivän kahdelle EK:lle pohja-ajat, mutta matka päättyi harmittavasti juuri ennen viimeistä erikoiskoetta. Rallin voittoon ajoi Italian Paolo Andreucci.

Italialaisen HK Racingin tallissa ajaneen Lindholmin Skodan vauhti hyytyi ja moottori ei enää
vastannut kaasuun. Ennen keskeytystä Lindholmin johtoasema oli jo 15,2 sekuntia. Keskeytys luonnollisesti harmitti nuorta suomalaiskuljettajaa. Ykköstila olisi ollut myös intialaiselle MRF Tyres -rengastehtaalle ensimmäinen Euroopassa.

– Todellakin huonoa tuuria. Jotenkin tuntuu siltä, että nämä voitot kiertävät minua. Jos en itse tee virhettä, sitten tekniikka hajoaa. Emme tarkalleen tiedä, mitä tapahtui. Tiimi jäi tutkimaan asiaa. Ehkä saamme myöhemmin tietää vian alkuperän, Lindholm kertasi.

– Automme kulki vain 15 km/h, alamäessä 20 km/h. Pääsimme viimeiseen huoltoon, mutta vikaa ei paikallistettu. Ajoimme huollosta noin puolitoista kilometriä, ja kun vauhtimme ei noussut yli 15 km/h, päätimme keskeyttää. Emme olisi ehtineet ajoissa EK:n lähtöön, saati sitten sen maaliin, Lindholm jatkoi pettyneenä rallin jälkeen.

Varsinkin MRF:n puolesta suomalaisparivaljakolla jäi kismittämään.

– Harmittaa etenkin MRF:n puolesta. Heidän ensimmäinen voittonsa Euroopassa jäi saavuttamatta. Renkaamme toimivat erinomaisen hyvin, kuten ne toimivat myös kaksi viikkoa sitten Roomassa.

Lindholm ja Korhonen matkaavat Italian Firenzestä suoraa Latvian Riikaan, jossa tulevana viikonloppuna kilpaillaan rallin EM-pisteistä. Ensimmäistä kertaa Latviassa ajava Lindholm saa alleen Toni Gardemeisterin TGS Worldwiden -tiimistä tutun Skoda Fabia R5 Evon.

– Latviassa sorateiden pinta on erilainen kun Italiassa. Tiedämme nyt, että kovalla sorapinnalla renkaamme toimii erinomaisesti. MRF sai Italiasta tärkeää dataa ja tietoa kilpailijoihin verrattuna. Tiet Latviassa ovat profiililtaan Suomen kaltaisia. Korkeuseroja tosin ei ole yhtä paljon. Uskon, että edessä on hyvä ja kiva ralli meille, Lindholm mietiskeli.

– Vastus on kova, mutta kärkiviisikkoon tähtäämme. Meillä on MRF-tallin sisällä hyvä mittari (Craig Breen), johon voimme vauhtiamme verrata. Hyvillä fiiliksillä lähdemme kautta jatkamaan, Lindholm toteaa.

Rallin EM-sarjan kauden toisessa osakilpailussa Liepaja-rallissa ajetaan kymmenen soraerikoiskoetta, joiden yhteispituus on 177,87 kilometriä.

Lue myös nämä