Suomalaiskuskien pomo kauhistelee WRC-hybridiauton hintalappua – ”Se on rallin DNA:ta vastaan”

M-Sportin tallipäällikkö Malcolm Wilson. Kuva: @World

Rallin MM-sarjan on määrä siirtyä hybridiaikaan kaudella 2022. Teemu Sunisen ja Esapekka Lapin edustaman M-Sportin nokkamies Malcolm Wilson kauhistelee WRC-hybridin hintalappua. 

Wilsonin mukaan uuden sukupolven WRC-hybridiauto maksaa jopa miljoona euroa. Se on esimerkiksi viisi kertaa enemmän kuin tämän hetken R5-autot, joilla monet nuoret lupaukset hankkivat kannuksia ennen siirtymistä astetta isompien WRC-menopelien pariin. Kun hybrideihin siirrytään, on vaarana, että kuljettajakunta supistuu entisestään.

– Autot ovat liian kalliita. Se on rallin DNA:ta vastaan. On hullua ajaa miljoonan euron autoilla jossain Argentiinassa, missä on rajut soratiet. Uskon, että voisimme luoda saman ilmapiirin faneille pienemmällä hinnalla, Wilson puhisee Motorsport Magazine -sivustolla.

– Nykyisten WRC2-autojen hinta on rajattu noin 190 000 euroon. Minua huolestuttaa, mihin tämä laji on menossa. On vaara, että  nuorilla kuskeilla on liian iso kuilu nousta huipulle.

Wilsonilla toki on omakin lehmä ojassa, sillä M-Sport tuottaa asiakasautoja. M-Sportin ykkösmies myöntää, että myös nykyisten WRC-autojen hinnat ovat karanneet käsistä.

– Nykyiset WRC-autot ovat todella kalliita. Aiemmin me saatoimme myydä kahdeksan tai jopa neljätoista WRC-autoa vuodessa, mutta nyt olemme myyneet viisi autoa kolmessa vuodessa, Wilson korostaa.

Kansainvälinen autoliitto FIA on jahkaillut hybridisääntöjen kanssa liian pitkään. Vaarana on, että nopea aikataulu karkoittaa autonvalmistajat kokonaan lajin parista. Wilson toivoo tietenkin, että nykyisistä R5-autoista kehitetään ensimmäiset hybridiajan WRC-autot. Tätä vastaan ovat kuitenkin monet isot autovalmistajat.

– Nykyiset autot näyttävät aggressiivisilta, seksikkäiltä ja nopeilta. Me pystymme siihen myös jatkossa. Ehkä pitää ottaa R5-auto käyttöön ja lisätään siihen isommat siivet ja hybridisysteemi, Wilson ehdottaa.

– On ihan selvää, että tällä hetkellä meillä ei ole mitään vihreitä elementtejä olemassa WRC:ssä. Sponsorit siirtyvät esimerkiksi Formula E:hen, Wilson jatkaa.

Lue myös: Esapekka Lapin palkkaaminen helppo päätös M-Sportin pomolle – ”Hän sopii erinomaisesti talliimme”

Lue myös: Teemu Suniselta on jo lupa odottaa menestystä – ”Täytyy taas todistaa, että on tallipaikan arvoinen”

Lue myös: Esapekka Lapille ja Teemu Suniselle loistava uutinen – ”Se on iso askel”

Toytalle siirtynyt Kalle Rovanperä testasi ennen joulua Yaris WRC:tä  Keski-Suomessa. Katso alta video Rovanperän testistä ja kuuntele suomalaiskuljettajan mietteet tulevasta kaudesta! 

[YouPlaySinglePl

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö