Suomalaiskuski viettää synttäreitä MM-rallissa – ”Eihän mikään ole siistimpää!”

Emil Lindholmin ja Reeta Hämäläisen kesälomat ovat ohi, kun kaksikko starttaa tulevana viikonloppuna Latvian MM-ralliin.
Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Hannu Rainamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ensimmäistä kertaa MM-tasolla ajettava Latvian ralli on yksi MM-kalenterin kovavauhtisimmista kilpailuista. Suomalaiskaksikko starttaa uutuusralliin CHL Sport Auton tutulla Hyundai i20 N Rally2:lla.

Lindholm on kilpaillut Latviassa kerran aikaisemmin, vuonna 2020, jolloin hän sijoittui EM-tason rallissa kuudenneksi.

– On mukavaa olla taas ajamassa. Harmi vaan, että neljän vuoden takaiselta EM-reitiltä viikonlopun MM-reitille siirtyi vain yksi erikoiskoe. Jos minulta kysytään, niin kaksi seuraavaa MM-rallia ovat vuoden hienoimmat ja nautinnollisimmat rallin osakilpailut, Lindholm toteaa.

– Toki tiedän jo vähän, mitä tulevalta rallilta odottaa. Minulla on käsitys tien pinnasta ja pidosta. Viikonlopun ennakkotesteissä automme tuntui hyvältä. Teemulla (Suninen) oli kertoa Puolan MM-rallista kokemuksiaan, ja pystyimme itsekin kokeilemaan erilaisia säätövaihtoehtoja. Toki lauantain rankkasade hieman vesitti testejämme, mutta saimme ajaa, ja se oli tärkeätä ennen tällaista nopeaa sorarallia, Lindholm jatkaa.

Torstaina käynnistyvän Latvian MM-rallin toisena kilpailupäivänä perjantaina Lindholm juhlii myös 28-vuotissyntymäpäiväänsä.

– Eihän mikään ole siistimpää kuin viettää juhlia Hyundain ratissa, Lindholm hehkuttaa.

Latvian MM-rallissa ajetaan poikkeuksellisen paljon ainoastaan yhteen ajokertaan ajettavia erikoiskokeita. Nuotituspäivät ovat pitkiä ja tiet eivät rikkoudu rallin aikana kovin syville urille.

– Valtaosa erikoiskokeista on yhteen kertaa ajettavia, lukuun ottamatta sunnuntaita, jolloin päivän pätkät ajetaan kahdesti. Pääsemme ajamaan poikkeuksellisen hyväkuntoisilla teillä. Tämä on harvinaista herkkua MM-ralleissa, Lindholm huomauttaa.

– Kun nopeudet ovat kovia, niin nuotti on tässä rallissa tosi keskeisessä roolissa. Nuottiin pitää pystyä luottamaan sataprosenttisesti. Mutkien taakse on turha kurkkia vaan pitää tietää tarkasti, mitä seuraavaksi odottaa. Olen aina tykännyt ajaa rallia puhtaasti nuotista, vaikka kokemus on hurja, sillä et voi mitenkään muistaa, miten tie minkäkin mutkan takaa jatkuu, Lindholm jatkaa.

Suomalaisen Hyundai-kuljettajan tavoite on ajaa ehjä ja hyvä kilpailu.

– Oma paras on se, minkä ensisijaisesti pyrin Latviassa tekemään. En mieti tulosta. On hyvä, että pääsemme ajamaan Latvian kovavauhtisilla teillä ennen Jyväskylää. Viikonlopun ralli valmistaa meitä myös tulevaan Suomen MM-ralliin, Lindholm muistuttaa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat