Kun ajamatta on enää neljä erikoiskoetta, on Solbergin johtoasema mukavat 26,6 sekuntia ennen Toyotan kalustolla kilpailevaa Mikko Heikkilää. Solberg nykäisi johtoon jo perjantaina, eikä lauantai tuonut mitään muutoksia tulostaulukkoon kärjen osalta.
Ruotsalaislupauksen mukaan päivä oli kuitenkin kaikkea muuta kuin mukava. Johtoasemaa piti vain suojella, eikä hullutteluun ollut varaa.
– Ei ollut ehdottomasti mikään helppo päivä. Varsinkin aamulla oli pahoja paikkoja, missä olisi voinut hävitä kisan. Otin vähän rauhallisemmin ja hävisin siinä muutaman sekunnin, Solberg sanoi Rallit.fille.
– Olen tosi onnellinen. Päivä oli aika tylsä itse asiassa, koska aina haluaisi puskea. Oli kuitenkin pakko ajaa järkevästi.
Heikkilä kamppailee kovasti kakkostilasta toista Toyota-kuski Sami Pajaria vastaan. Sekä Solberg että Pajari ovat varikkohuhuissa nousseet seuraavaksi ykkösluokan kuskeiksi, kun taas EM. ja SM-sarjassa marinoitunut Heikkilä on MM-tasolla vielä varsin ummikko.
– Jäi sinne myös vähän jossiteltavaa. Näinhän se toisaalta aina on, kun et johda rallia. Vähän harmittaa, että tuli muutamia sekunteja annettua pois. Yleisöpätkä varsinkin tuntui hyvältä, mutta aika ei ollut hyvä, Heikkilä totesi.
– Tehdaskuskit ovat edessä ja takana. Me ollaan vissiin vähän puuhastelijoita. Oliver menee menojaan, siitä hattu pois päästä. Hän on kova jätkä laskemaan. Koetetaan pitää toinen kaveri takana, Heikkilä kertoi.
Pajari on jäänyt Heikkilästä vain viisi sekuntia, joten sunnuntain neljälle pätkälle jää huimasti panosta suomalaiskuskien osalta.
– En sano, että aliarvioin vastustajia. Siitä ei ole kyse. Yleisesti vaan fiilis ei ole siellä, missä pitäisi. Tuntuu, että pitäisi saada kyytiä lisää omasta puolesta. Ei vaan tunnu löytyvän. Se on tuskaista, Pajari manasi.
WRC2-luokan tilanne Latvian MM-rallissa EK16/20 jälkeen:
Sijoitus | Kuljettaja | Talli | Aika |
1. | Oliver Solberg | Skoda | 2.05.39,3 |
2. | Mikko Heikkilä | Toyota | +26,6 |
3. | Sami Pajari | Toyota | +31,6 |
4. | Fabrizio Zaldivar | Skoda | +2.37,4 |
5. | Roberto Dabra | Skoda | +3.49,7 |
6. | William Creighton | Ford | +3.50,4 |
7. | Gregor Jeets | Toyota | +8.39,6 |