Tyly fakta on, että Hyundain Rally2-auton suorituskyky on tällä hetkellä erittäin kaukana kilpailijoiden tasosta. Autoon piti tulla keväällä päivityksiä, mutta Rallit.fin tietojen mukaan kävi täysin päinvastoin. Varikkohuhujen mukaan Lindholm ja Suninen ovat joutuneet kampailemaan MM-sarjan kakkosluokassa käytetyillä osilla.
Myös tulokset ovat olleet tylyjä. Suninen on kisannut neljässä MM-rallissa, mutta ei ole saanut tililleen yhtään WRC2-luokan pistettä. Tulkintatavasta riippuen kolme neljästä rallista on päättynyt keskeytykseen teknisen vian takia.
Järisyttävän paljon ruusuisemmin ei ole mennyt myöskään Lindholmilla. Neljästä MM-rallista yksi on päättynyt keskeytykseen teknisen vian takia ja yksi ulosajon vuoksi. Ruotsissa Lindholm oli luokkansa seitsemäs ja Kroatiassa kahdeksas.
– Olisi hauskaa taistella sijoituksista, mutta voi olla vaikeaa taistella tänä viikonloppuna. Tehdään parhaamme, ja katsotaan, mihin se riittää, sanoi Lindholm Rallit.fille jo Latvian MM-rallissa pari viikkoa sitten.
Lindholmin ennakko pitää kutinsa myös Jyväskylässä. Skodan ja Toyotan kyytiin ei ole mitään asia, eikä myöskään Citroenin. Jopa M-Sport Ford on mennyt edelle Rally2-autonsa kanssa.
– Tottahan se on, että sama duuni on tehtävä, oli tilanne mikä tahansa. On vaan pysyteltävä positiivisina, katsottava eteenpäin ja toivottava, että se joskus vielä kääntyy, Lindholm kuitenkin valaa uskoa.
– Itsekin hyötyy siitä, että saa ajaa kilometrejä. Ehkä pitää vain keskittyä positiivisiin puoliin.
Kumpikaan suomalaisista ei voi lausua julkisesti totuudenmukaisia ajatuksiaan. Rallimaailmassa kieli on pidettävä keskellä suuta, ja vaikka auto olisi umpisurkea, ei työnantajaa voi heittää kölin alle.
– Tiet ovat hienoja. Täällä olisi kiva ajaa, jos löytyisi performanssia, Suninen tokaisi Latviassa.
Tältäkin osin tilanne on sama tulevassa Suomen MM-rallissa. Kauden kohokohta, mutta huipputuloksista on turha haaveilla. Lindholmin tavoin myös Suninen yrittää löytää vaikeasta tilanteesta jotain piristystä.
– On se ralli kuitenkin kivaa. Ratin takana pääsee nauttimaan, mutta synkkä hetki tulee fläppitaululla pätkien maalissa, Suninen summaa.
– Pitää keskittyä vain omaan tekemiseen. Jos jäät 15 sekuntia ja alkaa puskemaan vielä kovempaa, niin tulee tilanteita sekä virheitä. Sen jälkeen ero on vielä isompi.