Suomalaiskuljettaja teki selväksi – tavoitteet on asetettu nyt korkealle

Suomalaiskuljettaja Mikko Heikkilä kilpailee tällä kaudella kattavan ohjelman rallin MM-sarjassa.
Mikko Heikkilä
Mikko Heikkilä. Kuva: Zoom Motorsport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Heikkilä, 33, vahvisti tammikuun alkupuolella, että hän ajaa ainakin kuuden MM-rallin ohjelman WRC2-luokassa. Viime vuosina lähinnä EM-sarjan puolelta tuttu suomalainen kilpailee tällä kaudella TGS Motorsport -tallin väreissä Skoda Fabia RS Rally2 -autolla.

Tällä tietoa Heikkilä osallistuu ainakin Ruotsin, Portugalin, Sardinian, Kreikan, Viron sekä Suomen MM-ralleihin.

Heikkilä vaikutti kovin turhautuneelta vielä viime kesänä. Takana oli iso pettymys Suomen MM-rallissa. Heikkilä korostaa kuitenkin, ettei rallitouhujen lopettaminen käynyt silloinkaan mielessä.

– Ei ehkä sellaista fiilistä tullut, että tämän lopettaisi. Tietysti epäonnea oli viime kaudella muuallakin kuin Suomessa ja tietysti jossain kohtaa se ärsyttää vähän.

– Ei ole kuitenkaan missään kohtaa tuntunut siltä, että en haluaisi ajaa. Polte on edelleen kova. Tietysti se kaikki muu siinä ympärillä on aina vähän raskasta. Mutta tehdään tätä nyt vielä toistaiseksi, kun vielä pystytään, Heikkilä sanoi Rallit.fille.

Rallin MM-sarjaan on tulossa kaudeksi 2027 suuria muutoksia. Autoista on tulossa huomattavasti edullisempia valmistaa, sillä FIA:n linjauksen mukaan Rally1-auto saa maksaa maksimissaan 345 000 euroa.

Muutoksen tarkoituksena on tietysti se, että MM-sarjaan saataisiin viimein uusia valmistajia mukaan. Ja mitä enemmän MM-sarjassa on mukana valmistajia, sitä enemmän kuljettajille on ajopaikkoja. Heikkilä on jo siirtänyt ajatuksia parin vuoden päähän.

– Ilman muuta haaveena on ollut se, että tätä saisi tehdä ihan ammatikseen, Heikkilä sanoi suoraan.

– Mutta rahan keräämisestä en ole niin kauhean innoissani. Jos siitä pääsisi eroon ja saisi samalla jatkaa ajamista. Toki se on kova tavoite. Tämän päivän trendi on se, että pitäisi olla parikymppinen kaveri ja minun tilanteeni on vähän eri, kun olen aloittanut nämä hommat niin myöhään. Kun nyt on mahdollisuus ajaa, niin kyllä minä tämän kortin katson loppuun saakka, Heikkilä painotti.

Heikkilä aloitti tosissaan ajamaan rallia vuonna 2020. Kaikki on toistaiseksi mennyt lähes suunnitelmien mukaan.

– Kun silloin aloitettiin ajamaan rallia, niin aika pitkälti asiat ovat menneet niin kuin silloin päässäni ne mietin – muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Tuossa oli pari vuotta aika vaikeaa. Tämän kauden paketti on aika hyvä, ja olemme koettaneet ehkäistä huonoa tuuria niin sanotusti, Heikkilä kertoi.

Heikkilä saa tällä kaudella taas arvokasta kokemusta lisää, ja samalla nimi pysyy kaikkien huulilla. Se on äärimmäisen tärkeää.

– Totta kai jos tuollaisia haaveita haluaa pitää yllä, niin nyt on oltava mukana ja sen lisäksi on oltava vielä aika nopea – kisoissa pitää pärjätä. Se ei onneksi ole niin iästä kiinni. Koetetaan pitää kyyti kohdallaan ja katsotaan, mihin se sitten riittää, Heikkilä suunnitteli.

Rally2-luokasta on mahdollista nousta pääluokan kisakuljettajan asemaan. Sen ovat viime aikoina osoittaneet esimerkiksi Toyotan Rally1 -autoon täksi kaudeksi noussut Sami Pajari ja M-Sport Fordilla pääluokan kisoja vyölleen saanut Martins Sesks.

– He ovat ihan hyviä esimerkkejä siitä. Aika moni pääluokassa ajava on ollut siellä jo aika kauan. Eivät he loputtomiin siellä aja. Jossain kohtaa siellä varmasti muuttuu porukka, Heikkilä muistutti.

Heikkilä uskoo vakaasti siihen, että kova työ palkitaan jossain vaiheessa ja hän pääsee ajamaan rallia ammatikseen.

– Kyllä minulla aika kova luotto on, mutta samalla olen realisti. Se on kova tavoite, mutta en usko, että se jää ainakaan suorituksista kiinni, suomalaiskuljettaja paalutti.

Lue myös nämä

  • Uusimmat