Suomalaiselle WRC-tähdelle uusi automalli alle ensi kaudella? – ”Ihan sama, kunhan Ford on isommasti mukana”

Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin Teemu Suninen ajaa tällä kaudella brittitiimissä ison osan MM-kaudesta WRC-autolla, mutta välillä alla on myös Rally2-luokituksen menopeli, kuten on asian laita tällä viikolla Kroatian osakilpailussa. 

Vanhat WRC-autot jäävät näillä näkymin sivuun kaudella 2022, kun ensi vuonna on tarkoitus ajaa Rally1-luokituksen uusilla hybridikilpureilla. Sunisen tiimi M-Sport on omien sanojensa mukaan ajanut ensimmäiset testit hybridiyksiköllä, mutta mitään kuvia ei ole julkisuuteen saatu todisteeksi.

Sunisella ei ole itselläkään mitään aavistusta, milloin hän voisi päästä saamaan ensimaistiaisen uusista Rally1-autoista.

– En ole kuullut, milloin pääsisimme hybridiä testaamaan. En oikein edes tiedä, missä vaiheessa hommat siellä Englannissa on. Joutuu vähän turvautumaan mediassa esitettyihin pomojen kommentteihin, Suninen summaa Rallit.fille.

Viime perjantaina rallin MM-sarjan tallit saivat ikäviä uutisia, kun hybridiautojen testit piti lyödä jäihin. Hybridiyksiköt valmistanut saksalainen Compact Dynamics halusi osat takaisin niissä ilmenneiden vikojen vuoksi. Toyota testasi huhujen mukaan ”hybridiraakiletta” viime viikolla Etelä-Ranskassa. Kaikki tiedot uusien autojen testeistä ovat kuitenkin toistaiseksi pelkkiä huhuja.

– Ei ne  hommat välttämättä ihan valmiita ole vieläkään. En voi mitään kuitenkaan sanoa varmaksi. Minä en ainakaan ole hybridiautoa vielä päässyt testaamaan, muista tiimeistä en tiedä, Suninen toteaa.

Myöskin M-Sport Fordin ensi kauden kilpurin malli on vielä arvoitus. Toyotan on määrä tehdä hybridiralliauto GR Yaris -mallistaan ja Hyundai puolestaan päivittää nykyisen i20 WRC:n uudempaan Hyundai i20 N -malliin.

– En tiedä, mikä malli se oikein tule olemaan. Moni on pallotellut, että onko se Fiesta vai Puma vai mikä. Se on kertaalleen jo vähän niin kuin varmistettu, että Puma se on, mutta sitten homma peruttiin. Sen jälkeen varmistettiin, että Fiesta, mutta sekin peruttiin. Kyllä tässä pimennossa mennään. Luulen, että lopullinen totuus selviää vasta, kun näkee sen auton itse ensi kertaa, Suninen sanailee.

– Minulle ei ole väliä, mikä se on. Mielummin otan sen automallin, minkä kanssa Ford haluaa olla isommasti mukana. Tärkeintä on, että mitä ne Fordilla haluavat mainostaa ja mitkä tarpeet siellä päässä ovat, Suninen jatkaa viitaten toiveeseen saada Fordin autotehdas vahvemmin mukaan rallin MM-sarjaan M-Sportin taustalle.

Katso alapuolelta maistiaisia, mitä tämän viikon Kroatian MM-rallissa on luvassa. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,371701″ ap mute]

Lue myös nämä