Suurena rallilupauksena pidetty Kauppinen ratkaisi luokkavoiton ja mestaruuden hyväkseen viimeisellä kolmen erikoiskokeen lenkillä. Kauppinen nykäisi Piimäjärven pätkällä selkeän pohja-ajan ja kahdella viimeisellä erikoiskokeella hän oli niin ikään ykkönen.
Ford Fiesta Rally4 -autolla kilpaillut Kauppinen nappasi etuvetoisten luokkavoiton lopulta 23,5 sekunnin marginaalilla.
– On tässä ollut melkoinen vuosi, mutta kyllä me olemme taas näyttäneet, että vauhtia piisaa, vasta 18-vuotias Kauppinen iloitsi.
Viime vuonna Kauppinen otti SM4-luokan mestaruuden ja nyt titteli tuli luokkaa ylempää.
– Onhan tämä saakelin hyvä fiilis, mutta samalla vähän harmittaa, kun yksi ihminen ei ole enää täällä maan päällä tätä näkemässä. Toivottavasti tuolta taivaan reunalta hän katselee, Kauppinen herkistyi viimeisen erikoiskokeen maalissa ja lähetti terveisensä edesmenneelle äidilleen.
Kauppinen teki aiemmin tällä kaudella jo debyytin Rally2-auton ratissa, kun hän osallistui Skoda Fabia RS Rally2 -kilpurilla HYAcenter-ralliin ja Suomen MM-ralliin. Ensi vuonna hän on siirtymässä taas ylempään luokkaan, mutta sitä laukaalainen ei vielä paljastanut, onko kyseessä Rally2- vai Rally3-auto.
– Eiköhän se pian selviä, Kauppinen sanoi.
Kauppisen edustama Rautio Motorsport -talli nappasi jättipotin tältä kaudelta. Roope Korhonen ajoi Toyota GR Yaris Rally2 -autolla SM1-luokan mestariksi, ja Rautio Motorsport otti puolestaan tiimimestaruuden.
Lue lisää: Roope Korhoselle rallin Suomen mestaruus!
Korhoselle titteli oli ensimmäinen SM-sarjan pääluokassa.
– Mahtava fiilis! Tänään ei ollut helppo päivä, kun oli niin liukasta ajella ja takaraivossa kolkutti, ettei virheitä saa tehdä. Hienoa, että saatiin myös tiimimestaruus, Kiteen SM-rallissa toiseksi sijoittunut Korhonen sanoi.
– Suomen mestaruus oli meille ehdottomasti tavoitteena tälle kaudelle. Oli hyviä ralleja ja vähän huonompia ralleja. Mutta taisimme johtaa sarjaa ensimmäisestä kisasta lähtien, joten siinä mielessä tämä oli meiltä onnistunut SM-sarja, Korhonen summasi.