M-Sport Fordin rallitallissa ainoana kuskina täyden kauden WRC-autolla ajavan Gus Greensmithin kauden aloitus on ollut varsin kehno.
24-vuotias brittikuski toi toki auton varmasti maaliin sekä Monte Carlossa että pari viikkoa sitten Rovaniemellä. Montessa Greensmith oli kahdeksas ja Lapin lumilla yhdeksäs. Vauhti on kuitenkin ollut kaukana kärjen tasosta, vaikka britillä kokemusta alkaa jo olemaan.
Greensmith löytää omasta tekemisestään selkeästi yhden parannettavan elementin. Britti sanoo WRC.comin verkkosivuilla, että hän on ollut molempien rallien avauspätkillä aivan liian hidas. Esimerkiksi Rovaniemellä ensimmäisellä erikoiskokeella Sarriojärvellä eroa tuli heti kärkeen yli 40 sekuntia.
– Suomen rallissa oli jotain hyvää ja joitain ei niin hyvä juttuja. Yksi asia, missä minun pitää ehdottomasti parantaa, ovat avauspätkät. Liian monessa rallissa olen hävinnyt kisan jo ensimmäisellä erikoiskokeella ajamalla huonon ajan. Siihen minun pitää keskittyä ja se on päätavoitteeni tulevissa kisoissa, Greensmith ruotii.
Greensmith pääsi Rovaniemen MM-rallissa muutaman kerran parin sekunnin päähän tallikaveri Teemu Sunisesta. Suomalainen oli silti nuorta brittiä nopeampi joka pätkällä. Vertailua Ford-kuskien osalta voi tehdä nimen omaan keskenään, sillä Fiesta WRC:t antoivat niin paljon suorituskyvyssä tasoitusta Hyundaille ja Toyotalle napapiirillä.
– Puskin koko ajan vähän enemmän. Kun pystyin kuitenkin säilyttämään järkevän tekemisen, olin yhtäkkiä lähellä Teemun vauhtia, joka on kuitenkin johtanut lumiralleja menneisyydessä. En voi muuta kuin verrata vauhtiani tallikaveriin ja rakentaa sitä kautta omaa ajoani, Greensmith selittää.
Rallin MM-sarja jatkuu tauon jälkeen huhtikuun lopussa Kroatiassa. Kisa on ensimmäinen asvalttiralli Greensmithille sitten vuoden 2019 Saksan osakilpailun.
Katso alta Rovaniemen MM-rallin parhaat palat.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,367750″ ap mute]