Skip to content
23.1.2021
Tuoreimmat:
  • EK10: Hurjaa draamaa Montessa – Tänakin kisa pilalle, Toyota-kuskit tuskailivat
  • EK9: Toyotat kolmoisjohtoon Monte Carlon MM-rallissa – Ott Tänak ongelmissa
  • Kalle Rovanperä kävi kyntöhommissa – ”Siinä meni harmillisen paljon aikaa”
  • Tallipomo Latvala antoi synninpäästön Kalle Rovanperälle
  • EK7: Sebastien Ogierilta hurja hyökkäys – Rovanperä ohitti Hyundai-tähden
Rallit.fi

Rallit.fi

Kaikki tuoreet ralliuutiset

  • Etusivu
  • MM-ralli
    • Uutiset
    • Pistetilanteet 2020
    • Osakilpailut 2020
    • Kuljettajat
    • Tulokset
    • Rallien reittiennakot
  • SM-ralli
    • Uutiset
    • Pistetilanteet 2020
    • Osakilpailut 2020
    • Tulokset
  • Muu ralli
  • Rallivideot
  • Rallivisat
  • Yhteystiedot
Muu ralli Pääuutiset Uutiset 

Skodan rallikilpuriin kovat päivitykset – huippunopeus nousee uusiin lukemiin

Aki Hietavala
Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö

9.1.202110.1.2021 Aki Hietavala Emil Lindholm, Michal Hrabanek, Oliver Solberg, Rallin MM-sarja, Skoda Motorsport, WRC2-luokka
Skoda Fabia rally2

Skoda Fabia on ollut dominoiva entisessä R5- ja nykyisessä Rally2-luokassa. Kuva: Skoda Motorsport

Skoda Motorsport on tiedottanut tekevänsä rallin MM-sarjan WRC2-luokasta tuttuun Skoda Fabia Rally2 Evo -kilpuriin merkittäviä uusia päivityksiä. 

Tshekkimerkki lupaa, että uusien päivityksien myötä auton huippunopeus nousee yli 200 kilometriin tunnissa. Aiemmin Fabiasta on saatu irti 187 km/h huiput. Uudet päivitykset ovat käytettävissä jo kauden avaavassa Monte Carlon MM-rallissa (21.-24. tammikuuta), mutta todellisen hyödyn niistä saa nopeissa kilpailuissa kuten Suomessa ja Virossa.

Auton moottoriin tulee päivitysten myötä lisää voimaa sekä välityssuhteet menevät uusiksi. Lisäksi iskunvaimentimia on kehitetty paremmiksi. Jo vanhoilla päivityksillä Fabia Rally2 Evolla voitettiin viime kaudella MM-sarjan tiimien mestaruus WRC2-luokassa. Skodia ajattava saksalainen Toksport vei kauden 2020 tallimestaruuden.

Miten sitä voimaa sitten saadaan lisää moottoriin? Skodan mukaan 1,6-litraista turbomoottoria on päivitetty ja välijäähdytintä sekä pakosarjaa muotoiltu uusiksi. Voimaa irtoaa uudistusten jälkeen noin 290 hevosvoimaa.

Eivätkä uudistukset jää vielä tähän. Päivityksiin kuuluvat myös uusitut tasauspyörästöt, uusi venttiili polttokennolle, uusi taka-akselin apurunko, erityinen jäähdytysmekanismi takajarruille sekä suojakuori takapään tasauspyörästölle ja uudelleen muotoiltu moottorin voitelujärjestelmä.

Kuskeille lisää iloa tuo puolestaan paremmin asetellut ohjauspyörän napit sekä uusi helpompi kiinnitys tunkille, jonka myötä renkaanvaihto on entistä nopeampaa, jos tarve sen vaatii.

– Tähän päivään mennessä Skoda Fabialla on ajettu 1 255 rallivoittoa ja 2 948 palkintosijaa. Uudistusten avulla haluamme, että sama menestys jatkuu asiakkaillamme myös kaudella 2021, Skoda Motorsportin nokkamies Michal Hrabánek.

Skodan tiedotteen mukaan uusia päivityksiä ovat testanneet kaikki viime kaudella Fabialla ajaneet huippunimet mukaan lukien Oliver Solberg, Emil Lindholm, Jan Kopecky, Kris Meeke, Pontus Tidemand ja Andreas Mikkelsen.

Skodia ajattava Toksport nimesi aiemmin ensi kauden kuskeikseen Mikkelsenin sekä bolivialaislupauksen Marco Bulacian.

Katso alapuolelta kauden 2020 päättäneen Monzan MM-rallin parhaat palat.

Lue myös:
Skoda Fabia RE-X1
Tässä on Skodan täyssähköinen ralliauto (video) – kova tavoite heti ensi kaudella
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperän jäähyväisralli Skodan väreissä alkoi loistavasti
Andreas Mikkelsen
Norjalaistähdelle täysi kausi EM-sarjassa ja WRC2-luokassa – ”Haluan dominoida jokaista rallia, mihin osallistun”
Jaa uutinen
  • ← Vasta 17-vuotias Toni Herranen ottaa uuden askeleen ralliurallaan – ”Nyt on kunnon ralliauto alla”
  • Pohjois-Irlannin MM-ralli jäi haaveeksi – ”Sijoitukset ralliin eivät olleet nyt tarkoituksenmukaisia” →
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö

Videot

Uusimmat uutiset

  • EK10: Hurjaa draamaa Montessa – Tänakin kisa pilalle, Toyota-kuskit tuskailivat
  • EK9: Toyotat kolmoisjohtoon Monte Carlon MM-rallissa – Ott Tänak ongelmissa
  • Kalle Rovanperä kävi kyntöhommissa – ”Siinä meni harmillisen paljon aikaa”
  • Tallipomo Latvala antoi synninpäästön Kalle Rovanperälle
  • EK7: Sebastien Ogierilta hurja hyökkäys – Rovanperä ohitti Hyundai-tähden
  • EK6: Toyotalle isoja takaiskuja – Rovanperä lipsautti pellolle, Ogierilla rengasrikko
  • Kalle Rovanperä kertoi syyn aikasakolleen, mutta ei paljastanut kaikkea – ”Sitä ei pysty kertomaan”
  • EK5: Rovanperä tipahti neljänneksi, Sebastien Ogier otti komennon Monte Carlon MM-rallissa
  • EK4: Kalle Rovanperä jatkaa huimaa menoa – aikasakko tiputti kolmanneksi
  • EK3: Kalle Rovanperältä huikea veto pimeässä – siirtyi rallin johtoon!

Luetuimmat uutiset

  • Jari-Matti Latvala paljasti: Sebastien Ogier soitti ja pyysi anteeksi – ”Sanoin, että minulle on käynyt samalla tavalla”
  • Tallipomolta tylyä tekstiä Teemu Suniselle – ”Tämä oli murskaava isku vasten kasvoja”
  • Pistäkää nimi mieleen! Tuukka Hallia ylivoimaiseen luokkavoittoon Tunturirallissa, otti oppia Esapekka Lapilta
  • WRC-tallipomolta synninpäästö brittikuskille – ”Hänen ei tarvitse ruoskia itseään”
  • Intialaisyhtiön renkailla ajanut Emil Lindholm tyytyväisenä – ”Paikka palkintopallilla on huikea saavutus”
  • EK10: Hurjaa draamaa Montessa – Tänakin kisa pilalle, Toyota-kuskit tuskailivat
  • EK3: Kalle Rovanperältä huikea veto pimeässä – siirtyi rallin johtoon!
  • EK9: Toyotat kolmoisjohtoon Monte Carlon MM-rallissa – Ott Tänak ongelmissa
  • Milloin Toyota aloittaa uuden ralliautonsa testaamisen? Tekniseltä johtajalta ympäripyöreä vastaus
  • Teemu Sunisen uusi kartturi suoraan Tunturirallista Monte Carloon – ”Pistämme parasta peliin”

Copyright © 2020 Rallit.fi. All rights reserved.