Toyotan rallitiimin kalustotarjonta on laajenemassa ensi vuonna.
DirtFish-sivuston mukaan Toyotalla on kehitteillä kaksi uutta ralliautoa: Toyota Yaris Rally2 ja Toyota Yaris Rally3.
Rally2-luokituksen autot tunnetaan myös R5-kilpureina, joilla kilpaillaan rallin MM-sarjan WRC2- ja WRC3-luokissa. Rally3-luokka on puolestaan tuorein lisäys Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipyramidiin.
Toyotan tallipäällikkönä tämän vuoden loppuun asti toimiva Tommi Mäkinen kertoi jo keväällä 2019, että tiimin suunnitelmissa on kehittää Yariksesta R5-versio. Rally2- ja Rally3-luokituksen autot avaavat Toyotalle ovet uusille markkinoille, sillä tehdastiimit valmistavat näitä kilpureita pääasiassa asiakaskäyttöön eli niitä myydään eteenpäin yksityistiimeille.
Esimerkiksi Skoda Motorsport on myynyt Fabia R5- ja Rally2-autojaan yli 360 kappaletta.
Rallit.fi paljasti viime viikolla, että Toyotan WRC-tallin päämaja on siirtymässä Mäkisen tiluksilta Puuppolasta lähemmäs Jyväskylän keskustaa. DirtFishin mukaan isompaan kiinteistöön muutto johtuu osaltaan siitä, että talli kehittää nyt Toyota Yaris WRC -autojen lisäksi myös pienemmän luokituksen menopelejä.
Toyota ei ole vielä vahvistanut tietoja uusista autoista, mutta sisäpiirin lähteen mukaan autot ovat valmistumassa.
– Luultavasti kaikki tietävät, että Japanista on asetettu päämääräksi R5-auto. Tämän lajin kulttuurin on kuulunut pitkään, että yksityiskuljettajille kehitetään sopivia autoja, lähde kertoi DirtFishille.
Rally3-luokan auto on yllätyskortti Toyotalta. FIA laajensi hiljattain uuden luokan moottorisääntöjä, joiden perusteella autoissa voidaan käyttää maksimissaan 1,6-litraista voimanlähdettä. Ilmeisesti tämä sai Toyotan tarttumaan uuteen haasteeseen.
– Rally3-luokka on järkevä kaikkien kannalta. Tämä luokka on erittäin mielenkiintoinen mahdollisuus, lähde sanoi.
M-Sport aloitti hiljattain ensimmäisenä tiiminä testaamaan Rally3-luokituksen Ford Fiestaansa.
Tommi Mäkinen siirtyy vuodenvaihteessa Toyotan WRC-tiimin päällikön paikalta Toyotan moottoriurheiluosaston neuvonantajaksi. Samalla Mäkisen yritys luovuttaa tallin WRC-toimintojen pyörittämisen Toyotalle. Tallin päämaja pysyy kuitenkin Jyväskylän seudulla.
Toyotan suunnitteluosastolla pitää kiirettä, sillä WRC-tiimien pitää kehittää myös seuraavan sukupolven Rally1-autoja, joiden on määrä korvata nykyiset WRC-autot kaudella 2022. Tuolloin MM-sarjan ylimmässä luokassa on tarkoitus kilpailla hybridiautoilla.
Rallin MM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Sardiniassa.
Lue myös: Tommi Mäkinen huokuu itsevarmuutta WRC-kauden ratkaisuhetkillä – ”Me olemme vahvoissa asetelmissa”
Katso alta Sardinian MM-rallin ennakko, jolla Ott Tänak kertoo värikkäistä muistoistaan Välimeren saarelta.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,351838″ ap mute]