Quantcast

Sivusto: Hyundain jatkaminen rallin MM-sarjassa epävarmaa

Hyundain rallitalli
Hyundain rallitalli ei ole vielä vahvistanut osallistumistaan kaudelle 2022. Kuva: Helena El Mokni/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälinen autoliitto FIA on kimurantissa tilanteessa rallin MM-sarjassa. Järjestö laittoi tiimeille syyskuun lopun takarajaksi vahvistaa mukana olonsa kaudella 2022, kun WRC-autot vaihtavat hybriditeknologiaan. 

Nykyisten tiimien vahvistaessa osallistumisensa, voisi hybriditeknologian tuottava Compact Dynamics -yhtiö alkaa toden teolla valmistaa komponentteja ja varmistaa toimitukset talleille ensi tammikuuhun mennessä.

Rallisivusto Dirtfishin mukaan sekä Toyota että M-Sport Ford olisivat jo varmistaneet olevansa mukana myös hybridiaikakaudella. Sen sijaan Hyundain talli käy yhä keskusteluja emoyhtiönsä kanssa Koreassa. FIA:n onkin ollut pakko jatkaa takarajaa, koska Hyundain menettämiselle ei ole varaa.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan hybriditeknologian piti olla WRC-talleilla käytettävissä jo tämän vuoden puolella, jotta ensimmäisiä testejä päästäisiin ajamaan tammikuussa 2021. Nyt uhkana on, että hybriditeknologian mukaan tulo MM-sarjaan viivästyy.

Compact Dynamicsin puolelta tilannetta kuitenkin rauhoitellaan. FIA ja hybriditeknologian tuottava yhtiö pitivät tärkeän kokouksen torstaina.

– Olemme ottaneet ison askeleen eteenpäin. Meillä on ollut paljon tapaamisia ja puhelinkeskusteluja ja eilen saimme asioita selvitettyä. Toivon, että ihan lähipäivinä tai viikkoina voimme keskittyä osien kehittämiseen ja turvata niiden toimitukset tiimeille tammikuussa, Compact Dynamicsin toimitusjohtaja Oliver Blamberger kertoo Dirtfishin sivuilla.

– Meillä on hyvää yhteistyötä FIA:n kanssa. Uskon, että saamme ihan lähiaikoina hallinnolliset asiat hoidettua, jotta voimme keskittyä käytäntöön.

Blamberger korostaa, että homma nytkähtää lopullisesti käyntiin, kun tiimit ovat hyväksyneet FIA:n ehdotelman teknologiaa varten.

– Tiimien on tehtävä oikeat päätökset ja sijoitettava tarvittava määrä rahaa projektiin. Me emme voi sitä yksin tehdä. Mikään tekninen yksityiskohta ei hidasta projektia, Blamberger toteaa.

Mitä enemmän hybridiväännössä FIA:n ja tiimien välillä kestää, sitä epätodennäköisemmäksi käy skenaario, että vuoden 2022 tammikuussa Monte Carlossa olisi viivalla uuden sukupolven hybridiautot. Kiire alkaa olla kova, sillä ensi vuonna tähän aikaan tallien pitäisi jo ajaa viimeisiä kehitystestejään kautta 2022 varten.

Lue myös nämä

  • Uusimmat