Thierry Neuville. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH

Seuraaviin WRC-autoihin kaavaillaan radikaaleja muutoksia

Tykkää uutisesta

Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt on väläyttänyt mahdollisuutta, että rallin MM-sarjan WRC-autoissa siirrytään hybriditekniikkaan, kun seuraavan sukupolven WRC-ralliajokit tulevat sarjaan kaudella 2020.

Nykyisten WRC-autojen säännöt astuivat voimaan kauden 2017 alussa. Autoista tuli tehokkaampia ja samalla myös aerodynamiikkaan tuli huomattavia muutoksia. Sääntömuutokset tasoittivat huomattavasti kamppailua valmistajien välillä, ja tiimit ovatkin olleet erittäin tyytyväisiä teknisiin sääntöihin.

– Meillä on nyt parhaat säännöt, jotka meillä on tähän mennessä ollut, Hyundain tallipäällikkö Michel Nandan kertoo.

Kaudella 2020 siirrytään seuraavan sukupolven WRC-autoihin. Korsikan MM-rallissa vieraillut FIA-pomo Jean Todt kaavailee, että tulevien kilpureiden voimanlähteissä hyödynnetään hybriditekniikkaa.

– Maailma edistyy, ja meidän pitää ottaa se huomioon, Todt kertoi Motorsport aktuell -lehden mukaan.

Rallicrossin MM-sarjassa ollaan siirtymässä puhtaisiin sähkömoottoreihin muutaman vuoden päästä. Todtin mukaan sähkömoottorien istuttaminen ralliautoihin ei ole vielä mahdollista.

– Ei ole olemassa sellaista akkujärjestelmää, jonka avulla voisi ajaa 200 kilometriä rallia sähköllä. Mutta kuka tietää, ehkä jonain päivänä vety avaa meille uusia mahdollisuuksia, Todt väläytti.

Todtin mukaan moottoriurheilu on paljon muutakin kuin pelkkää kilpailua.

– Minulle moottoriurheilu ei ole pelkästään show, näen sen myös koelaboratoriona.

Hyundai-pomo Nandan uskoo, että mahdollisilla uudistuksilla MM-sarjaan pyritään houkuttelemaan lisää valmistajia.

– Meidän täytyy pitää kuitenkin huoli siitä, etteivät kulut nouse entisestään, Nandan huomautti.

Keskustele uutisesta:

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Lue myös:

Lähde: Ogier käynyt jo testaamassa Citroenia – mestarin siirto saamassa sinetin Rallin viisinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier ja Citroen yhdistävät voimansa kaudella 2019, uutisoi r...
Hyundai-kuski Paddonin jatko ratkeamassa – ”Kaikki vaikuttaa positiiviselta” Hyundai-kuljettaja Hayden Paddon luottaa vahvasti siihen, että hän ajaa rallin MM-sarjassa myös ensi kaudella....
Sebastien Ogier kurvaili 12. sijalle DTM-debyytissään Rallin viisinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier debytoi tänä viikonloppuna DTM-rata-autosarjassa. Lauan...
Tommi Mäkisen tiimille raju takaisku – testaamiseen tulossa isoja rajoituksia WRC-komissio suunnittelee lukuisia sääntöuudistuksia rallin MM-sarjaan ensi kaudeksi, jotka on määrä hyväksyä ...
WRC-kuski muistelee uran avausvoittoaan viime vuodelta – ”Niitä juhlia on vaikea päihitt... Fordin Elfyn Evans teki historiaa viime vuonna kotirallissaan. Evans voitti kautta aikain ensimmäisenä walesil...
Paljastus: Rovanperän tiimitoveri sai potkut Instagram-kuvan vuoksi Norjalainen rallikuljettaja Ole Christian Veiby oppi kovemman kautta, mitä sosiaaliseen mediaan ei kannata lad...
Kalle Rovanperän tallikaveri lähti Skodalta – ”Muutamme strategiaamme” Rallikuljettaja Ole Christian Veiby ei jatka Kalle Rovanperän tallikaverina Skoda Motorsportin tehdastiimissä....
Huhuille vahvistus: Petter Solberg Volkswagenilla MM-ralliin! Rallin maailmanmestaruuden vuonna 2003 voittanut Petter Solberg tekee yhden kilpailun mittaisen paluun rallin ...

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Tykkäykset