Rovanperä ilmoitti eilen torstaina, että hän vetäytyy kokonaan rallin MM-sarjasta kuluvan kauden jälkeen. Hetken päästä tästä Toyota tiedotti, että Rovanperä siirtyy ensi vuonna kilpailemaan Japanin Super Formula -sarjaan.
Japanissa on pitkät perinteet moottoriurheilussa ja varsinkin rata-autoilussa. Vakioautoilu oli hyvin suosittua maassa jo 1960-luvulla ja suosio johti lopulta Super Formula -sarjan perustamiseen vuonna 1973.
Sarjan nimi on muuttunut vuosien saatossa monta kertaa, mutta vuodesta 2013 on ollut käytössä nykyinen nimi.
Teknisesti sarja mittaa hyvin koruttomalla tavalla kuljettajien osaamista. Kaikissa autoissa on käytössä samanlainen kori ja autot saavat käyttää vain joko Toyotan tai Hondan valmistamia moottoreita.
Tätä nykyä sarjassa on käytössä ovat kaksilitraiset turboahdetut moottorit, jotka tuottavat yli 540 hevosvoimaa.
Aiemmin käytössä olivat vapaasti hengittävät V8-moottorit, mutta niiden käytöstä on sittemmin luovuttu. V8-moottorit olivat 3,4-litraisia myllyjä ja tuottivat yli 600 hevosvoimaa.
Vaikka Super Formula -sarjaa ajetaankin vain Japanissa, on kyseessä yksi tasokkaimmista autourheilusarjoista koko maailmassa. Itse asiassa Japanin formulasarja on toiseksi nopein autourheilusarja koko maailmassa heti formula ykkösten jälkeen.
Sarjan tasosta kertoo jotain sekin, että se on toiminut erinomaisena ponnahduslautana monille entisille ja nykyisillä F1-kuljettajille.
Vuonna 2016 Stoffel Vandoorne nosti sarjan kiinnostavuutta entisestään. Vandoorne voitti sarjassa kaksi osakilpailua ja nousi jo seuraavana vuonna McLarenin kisakuljettajaksi F1-sarjaan.
Myös nykyisiä F1-kuskeja on nähty sarjassa. Pierre Gasly saapui Red Bullin tukemana sarjaan vuonna 2017 tuoreena GP2-mestarina ja nousi sittemmin formula ykkösiin. Ranskalainen Gasly kilpailee kuluvalla F1-kaudella Alpine-tallissa.

Red Bull -tallissa aiemmin tällä kaudella mahdollisuuden saanut Liam Lawson on myös kilpaillut sarjassa. Lawsonin ura formula ykkösissä jatkuu edelleen, vaikka hän saikin Red Bullilta kenkää vain kahden osakilpailun jälkeen alkuvuodesta. Nyt hän kilpailee Red Bullin sisartallin Racing Bullsin riveissä.
Myös formula ykkösten seitsenkertainen maailmanmestari Michael Schumacher on piipahtanut sarjassa. Tämä tapahtui vuonna 1991 ja Schumacher ajoi lopulta sarjassa vain yhden kilpailun. Sen jälkeen hän siirtyi F1-sarjaan ja loppu on kuolematonta moottoriurheilun historiaa. Myös Michaelin veli, Ralf on kilpaillut sarjassa.
Suomalaisista Japanin Super Formula -sarjassa on aiemmin kilpaillut Mika Salo. Hän ajoi sarjassa vuonna 1991 ja nousi formula ykkösiin lopulta vuonna 1994. Samaan aikaan Salon kanssa sarjassa kilpaili myös Johnny Herbert, joka muistetaan muuan Mika Häkkisen tallikaverina 1990-luvulta formula ykkösissä.
Koska sarjassa on käytössä lähes olemattomalla tavalla toisistaan eroavat autot, ei menestys tule jäämään kenenkään kohdalla kalustosta kiinni. Super Formula -sarjassa menestyvät ne kuljettajat, jotka osaavat vain yksinkertaisesti ajaa parhaiten ja nopeiten.
Tässä riittääkin haastetta myös Kalle Rovanperälle. Suomalainen antaa rutkasti kokemuksessa tasoitusta kilpakumppaneilleen niin ratojen tuntemuksen kuin myös itse ajamisen osalta.
Rovanperän kunnianhimoiselle loikalle pitääkin antaa arvostusta. Tosin täysin vieraaseen paikkaan Rovanperä ei mene, sillä hän pääsi ajamaan Red Bullin vuoden 2012 F1-autoa jo viime vuonna Red Bull Ringillä. Suomalainen kiersi energiajuomajätin kotiradan kaikkiaan 50 kertaa.
















