Sebastien Ogierin hurja tilanne sai tallipomot huokailemaan – ”Jari-Matti olisi varmasti ollut siinä kohtaa katollaan”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sebastien Ogier nappasi jo uransa kahdeksannen maailmanmestaruuden viime viikonloppuna Monzassa. Kisan viimeisenä päivänä homma oli kuitenkin Toyota-kuskin osalta lähellä päättyä katastrofiin.

Ogier leikkasi yhden betoniesteen aavistuksen liian läheltä, mutta selvisi kuin ihmeen kaupalla pelkällä naarmulla vanteessa. Kipinöitä sinkoili, kun Yaris WRC:n oikea etupyörä otti hieman liian ahnaan ajolinjan.

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier oli lipsauttaa Monzan rallissa. Kuvakaappaus: Red Bull Content Pool

Adrien (M-Sport Fordin kuljettaja Fourmaux) katsoi sitä lähetystä ja totesi, että olipa Sebillä tuuria. Jos sinä Jari-Matti (Latvala) olisit ollut siinä tilanteessa, niin olisit varmasti ollut katollaan, M-Sportin tallipomo Richard Millener naureskeli nykyisin Toyotan tiimipäällikkönä toimivalle Latvalalle Dirtfishin videolla.

– Nyt kun olen nähnyt tätä maailmaa kuskina ja tallipäällikkönä, niin voin sanoa, että nämä kaksi multimestaria Sebastien Loeb ja Sebastien Ogier ovat ehdottomasti lajin taitavimpia, mutta on heillä kyllä onnikin puolellaan. En tiedä, miten se tehdään, mutta se onni on ansaittava, Latvala säesti.

Tilanteesta riitti puhetta, vaikka kiivain taisto oli jo tauonnut Monzassa.

Malcolm (M-Sportin nokkamies Wilson) sanoo aina samaa, että miten he voivat olla niin onnekkaita. Miten hän selvisi taas tästäkin, Millener huokaisi.

– Jos minä olisin osunut siihen, niin vasen etupyörä olisi mennyt ja seuraavassa betoniesteessä oikea etupyörä ja sitten olisinkin ollut katollaan, Latvala komppasi.

– Ja ehkä pieni tulipalo siihen päälle, Millener naureskeli perään.

Ensi kaudella MM-sarjassa nähdään uudet Rally1-kilpurit. Heti Dirtfishin videokuvausten jälkeen tallipäälliköt suuntasivat omille tahoilleen johtamaan uusien ralliautojen kehitystyötä.

– Se oli tosi myöhään joulukuussa viime vuonna, kun voitimme täällä Monzassa mestaruuden. Siitä oli vain reilu kuukausi Monte Carloon. Huomasin tiimistäni, että emme olleet oikein fokusoituneita. Oli aika vaikeaa saada porukka keskittymään, Hyundain tallipomo Andrea Adamo muistelee.

– Luulen, että tilanne on sama myös ennen seuraavan kauden alkua. Edessä on aika kiireiset kuusi viikkoa. Joulu on peruttu meidän osaltamme, Millener kuittasi takaisin.

Latvalalla kiirettä pitää ennen pientä joulutaukoa. Suomalaispomo matkusti Monzasta suoraan Japaniin tapaamaan Toyotan johtajia ja yhteistyökumppaneita.

– Kaikki tapahtuu niin nopeasti. Lennämme jo tänä iltana Helsinkiin ja sitten matkustan Japaniin kolmeksi viikoksi. Siellä olen ensin 10 päivää karanteenissa, Latvala sanoi viikko sitten kuvatulla videolla.

– Olet varmasti jo supertähti Japanissa. Siellä on varmasti kylttejä ja ihmisiä teiden varsilla, Millener hymyili.

Katso alapuolelta Monzan MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]

Lue myös nämä