Uusi pisteenlaskusysteemi teki kuitenkin sen, että Ogierin onnistui kaventamaan eroa MM-sarjaa johtavaan Hyundain Thierry Neuvilleen vain yhdellä pisteellä. Jos käytössä olisi vielä vanha pistesysteemi olisi kaksikon välinen ero enää kolme pistettä Neuvillen eduksi ja Ogier olisi täysillä mukana MM-taistelussa. Kaksikon erottaa toisistaan 27 pistettä.
Toyotan koki karun katastrofin Jyväskylässä. Elfyn Evans keskeytti lauantaina ja ajoi vielä sunnuntainakin ulos. Evans ei näin ollen saanut Suomesta mukaansa pisteen pistettä. Ei tarvitse olla edes kovin rohkea, kun sanoo, että tämä pudotti Evansin ulos mestaruustaistosta.
Nyt Ogier on Toyotan ainoa toivo mestaruustaistelussa ja rallipiireissä on jo kovasti arvuuteltu sitä, voisiko Ogier ajaa kaikki kauden loput kisat ja lähteä tavoittelemaan yhdeksättä maailmanmestaruuttaan.
– En tiedä. Minä en todella tiedä, Ogier vastasi.
– Minä en vieläkään oikein edes ymmärrä, mitä tässä mestaruussarjassa on nyt meneillään tämän uuden systeemin myötä. Ei tässä ole mitään järkeä, Ogier jatkoi.
Ogier on ajanut viimeksi täyden sarjan 2021. Sen jälkeen ranskalaismestari on ajanut vain puolikkaita sarjoja. Sille on selvä syy.
– Tämän vuoksi en edes enää arvosta tätä niin korkealle kuin ennen. Se on se syy, miksi en ole enää lähtenyt jahtaamaan mestaruutta, Ogier sanoi.
– Nyt kaikki tietysti haluaisivat, että ajaisin loppukauden ja taistelin mestaruudesta, mutta ei minua edes kiinnosta juuri nyt. Tämä pisteenlaskusysteemi on ihan vitsi, Ogier latasi.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala saattaa olla asiasta kuin eri mieltä ja pyytää Ogierin palaveriin.
– Ihan varmasti, Ogier naurahti.
– Nautitaan nyt kuitenkin ensin kesästä, ranskalainen jatkoi.