Ogier on voittanut kaksi kilpailua putkeen rallin MM-sarjassa, jonka myötä hän on noussut pistetilanteessa jo toiseksi. Moni onkin epäillyt, pitääkö Ogierin suunnitelma osa-aikaisesta kaudesta loppuun saakka, kun mestaruus on tullut jälleen tyrkylle.
Se on varmaa, ettei Ogieria nähdä heinäkuun Viron MM-rallissa. Viron jälkeen ajetaan Suomessa, josta kausi jatkuu Etelä-Amerikan kiertueella Paraguayssa ja Chilessä.
Mikä on siis suunnitelmasi seuraavan rallin suhteen?
– Tiedän sen varmaksi, että alkuperäisessä suunnitelmassani seuraava kisa olisi Chile. Tällä hetkellä siihen suunnitelmaan ei ole tullut muutoksia. Ainakin minulla on nyt pieni tauko, Ogier vastasi Rallit.fin uteluihin hieman arvoituksellisesti.
Käytännössä siis suunnitelmana on ollut pitää kolmen MM-rallin mittainen tauko ennen syyskuun puolivälissä ajettavaa Chilen rallia. Ogierin vastauksessa laittoi kuitenkin miettimään viimeinen lisäys ”pienestä” tauosta ja miehen sanavalinta, että tällä hetkellä suunnitelma ei ole muuttunut. Jos lomailua olisi koko heinä- ja elokuun, voisi puhua jo MM-sarjan kannalta pitkähköstä tauosta.
Chilen jälkeen Ogier ajanee ainakin lokakuussa Keski-Euroopan MM-rallissa, jonka keskuspaikka Passau on varsin lähellä Ogierin kotikaupunki Münchenia. Todennäköisesti Toyota haluaa Ogierin myös kotikilpailuunsa Japaniin marraskuussa.
Oli miten oli, Kreikassa Ogier siis tavoittelee jo kolmatta perättäistä MM-rallin voittoa ja neljättä tälle vuodelle. Olosuhteet ovat äärimmäisen rajut, kun lämpötilat huitelevat yli 40 asteessa.
– Olosuhteet ovat varmasti kuumimmat, mitä koskaan on ollut. Muistan, että joskus Jordanian rallissa oli todella kuuma, mutta enemmän on siitä kyse, minkälainen vauhti pätkillä on. Jos on tosi teknistä ja hidasta, ei ilmavirtaa tule yhtään ohjaamoon ja se tekee ajamisen tosi raskaaksi, Ogier sanoi.
– Huomenna on varmasti kaikista kovin päivä, kun pätkät ovat lähempänä merenpintaa ja sitä kautta ilmalämpötilat ovat korkeampia.
Tiimi ei juurikaan voi tilannetta kuskien osalta helpottaa. Ralliautoissa ilmastointia ei ole, joten kuljettajaparien on vain kestettävä rajut olot.
– Eivät he juuri voi auttaa, mutta toki yritämme eri keinoin saada mahdollisimman paljon ilmavirtaa ohjaamoon. Ilmastointia ei ole, joten joskus se ilmavirta tosin tuntuu ihan hiustenkuivaajalta. Ei tässä ihmeisiin pystytä. Katsotaan, miten selviämme huomenna, mutta on se varmasti aika extremeä.