Toyotan rallitallin aloitus Rovaniemen MM-rallissa perjantaina oli hieman alavireinen. Kisaan ennakkosuosikkina lähtenyt tiimi jäi pahasti Hyundain Ott Tänakin jalkoihin.
Tänak johtaa rallia reilun 16 sekunnin erolla ennen tallikaveriaan Craig Breenia. Kalle Rovanperä on parhaana Toyota-kuskina rallissa kolmantena 20,4 sekuntia virolaiskuskia jäljessä.
– Ehkä avaus ei ollut ihan niin hyvä kuin olisimme toivoneet, mutta on siellä positiivisiakin asioita. Pitää muistaa se, että Kalle oli ensimmäisellä kierroksella tosi hyvässä vauhdissa. Harmillinen pieni penkkaan ajo söi vauhtia. (Takamoto) Katsuta ajoi mielestäni todella hyvin, tallipomo Jari-Matti Latvala summasi Rallit.fille.
– (Sebastien) Ogier ja (Elfyn) Evans kärsivät lähtöpaikoistaan. Se on vähän sellaista taistelua, kun ei pysty siltä lähtöpaikalta ajamaan. Silloin yrittää minimoida tappion. Tuntuu, että Hyundait saivat hyötyä lähtöpaikoistaan. He pystyivät hyökkäämään ja käyttämään tilanteen hyväkseen.
Toyota-kuskit valittelivat myös renkaiden kulumista. Ilmeisesti Hyundai oli löytänyt autoihinsa paremmat säädöt uusille Pirellin lumipyörille. Latvala kuitenkin uskoo, että varsinkin Rovanperä voi vielä nousta taisteluun voitosta.
– Kyllä ero on vielä otettavissa kiinni. Olemme nyt kaikille uudessa rallissa, näitä pätkiä ei ole aiemmin ajettu. Aina kun on uusia erikoiskokeita, erot ovat isompia. Vaikeampi on kuroa eroa kiinni niissä ralleissa, joita on ajettu moneen kertaan ja pätkät ovat kaikille tuttuja. Täällä on nyt uutta pätkää luvassa, joten on mahdollista tehdä isompia eroja.
Varsinkin Ogier oli ”yössä” perjantain kahdella erikoiskokeella. Ensimmäisenä autona reitillä ollut ranskalaistähti hävisi Tänakille liki 50 sekuntia.
– Tiesin, että takkiin tulee, mutta tappiota tuli enemmän kuin olin ajatellut. Se on vaikea paikka, kun ei ole miellyttävä paikka ajaa, tiedän sen. Nyt kun keli on plussan puolella, uran vieressä oleva lumi on pöperöä. Pito lähtee heti, kun osuu pöperölle, Latvala mietti.
– Ajaminen on tosi hankalaa ensimmäisenä autona. Kun jäät ensimmäisellä ajokerralla aika paljon, sitä tietää toiselle kierrokselle lähtiessä, että takkiin tulee taas. Silloin vaikeaa ladata itsensä ja vetää kaikkea sataa prosenttia irti itsestään.
Katso alapuolelta Latvalan haastattelu.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2354,367600″ ap mute]