Tämä tuli taas päättyneelläkin kaudella hyvin selväksi, kun Toyotan Sebastien Ogier avasi suunsa Kreikassa. Ogier kritisoi kisajärjestäjiä liian lyhyistä lähtöväleistä.
Tätä ei katsottu hyvällä, vaan ranskalaismestari sai 30 000 euron suuruisen ehdollisen sakon. Sakko menee maksuun, jos Ogier syyllistyy vielä vastaavaan seuraavan kahden vuoden aikana.
Formula ykkösissä asia on täysin toisin. Sarja käyttää jopa hyvinkin kriittisiä kuljettajiensa lausuntoja sosiaalisessa mediassa, ja myös tiimiradiokeskustelut ovat yksi olennainen ja kiinteä osa F1:n tv-lähetyksiä. Kimi Räikkösen tokaisuista tiimiradiossa painettiin aikanaan jopa t-paitoja.
M-Sportin tallipäällikön Richard Millenerin mukaan rallin kannattaisi ottaa tässä asiassa mallia formula ykkösten puolelta.
– Kyllä, ehdottomasti, hän sanoi Rallit.fille.
– Ja juuri sitä me työstämme WRC:n, promoottorin ja FIA:n kanssa paljon. Tämä tarkoittaa, että haluamme kertoa näitä tarinoita yhä enemmän. Promoottori on luomassa komentokeskuksen, jonka välityksellä meillä on parempi pääsy tiimiradiokeskusteluihin. Haluamme, että tämä olisi ainoa viestintämuoto, jotta tv-tuotanto ja lehdistö saisivat todellisia tarinoita siitä, mitä erikoiskokeiden aikana ja niiden jälkeen tapahtuu, Millener jatkoi.
– Erikoiskokeiden jälkeiset ja niitä edeltävät hetket jäävät usein kertomatta. Tällä hetkellä olemme saavuttamassa enemmän ja enemmän, mutta teknologian ja mahdollisuuksien kehittyessä meillä on paljon kerrottavaa, Millener sanoi.
Millener ei haluaisi ottaa kantaa siihen, pitäisikö kuljettajien saada puhua vapaammin ja avoimemmin myös medialle sanktioita pelkäämättä, mutta hänen kantansa tuli kuitenkin selväksi.
– Se on poliittisesti herkkä aihe, johon en haluaisi liikaa sotkeutua. Uskon, että on löydettävä tasapaino sen välillä, että ilmaistaan tunteensa hetkessä rehellisesti, ja sen välillä, että puhutaan hallitummassa ympäristössä. En kannata kiroilua tai täysin suodattamatonta ilmaisua tilanteissa, joissa sitä voitaisiin välttää, kuten lehdistötilaisuuksissa. Se ei ole aina paras esimerkki. Mutta hetken kuumuudessa, erikoiskokeen lopussa, intohimon ja tapahtumien todellisen luonteen näyttäminen on tärkeää, hän suostui kommentoimaan.
Millener ei maininnut Sebastien Ogieria nimeä, mutta ei pitänyt siitä, että hänen rehellisestä avautumisestaan annettiin sakkoja.
– Kuitenkin kuljettajien ja tiimien on opittava hallitsemaan tätä parhaalla mahdollisella tavalla. Meidän täytyy edistää lajia parhaalla tavalla. Ymmärrän FIA:n näkökulman, mutta jos tätä rajoitetaan täysin koko ajan ja ihmisiä vain sakotetaan, jos he rikkovat sääntöjä, en ole varma, onko se paras tapa hallita asiaa, Millener sanoi.
Kasvaakseen edelleen laji tarvitsee mielenkiintoisia persoonia. Ja sellaisia ei vain synny, jos kuljettajien suut tukitaan.
– Meidän on rakennettava persoonallisuuksia ja lisättävä yhä enemmän materiaalia erikoiskokeiden ulkopuolelta. Tähän mennessä saamamme positiivinen palaute osoittaa, kuinka tärkeää tämä on. Kehitys on kuitenkin hidasta, ja valitettavasti osa faneista ei ymmärrä tai arvosta sitä, kuinka paljon työtä tarvitaan pienimpienkin muutosten tekemiseen. Haluamme tehdä asiat niin, että ne toimivat, ovat hiottuja ja edistävät lajia parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä vie kuitenkin aikaa – joskus liikaakin. Meillä kaikilla on vastuu nopeuttaa prosessia, mutta suurten muutosten tekeminen nopeasti ei ole helppoa, Millener muistutti.
Komentokeskus on hyvä alku, mutta Millener epäilee, että senkin saamisessa toimintakuntoiseksi menee vielä aikaa.
– Jatkuva ja järkevä muutos on paras tie eteenpäin, ja siihen tähtäämme. Vaikka komentokeskus tulisi käyttöön vuonna 2025, veikkaan, että sen saaminen täysin visiomme mukaiseksi kestää kaksi vuotta. Mutta jos jatkamme kehitystyötä, voimme tehdä lajista entistä paremman ja jännittävämmän, Millener intoili.