Alun perin nykyisillä hybrideillä varustetuilla Rally1-autoilla oli tarkoitus ajaa tämän luokituskauden eli vuoden 2026 loppuun saakka.
Suunnitelmasta päätettiin kuitenkin luopua hyvin pitkälti taloudellisista syistä. Muun muassa Fordeja ajattava brittitalli M-Sport oli muutoksen puolesta puhuja.
Toyotan tähtikuljettaja Sebastien Ogier on kuitenkin eri linjoilla.
– Mielestäni tämä ei ole ihanteellista. Olen sanonut sen aiemminkin, Ogier sanoi suoraan.
– Olemmeko valmiina muuttumaan tällä tavalla? Se on ilmeisesti suunnitelma. Mutta ei oikeastaan kovin hyvä suunnitelma, jos ajatellaan, millaisen kuvan se antaa lajista. Ymmärsin, että taustalla oli jotain taloudellisia huolia. Silti kyse ei ole pelkästään vain rallista, vaan kyse on koko meidän maailmastamme. Uskon, että meidän pitää tehdä päätöksiä, mitkä voivat tulla kalliiksi. Mutta mitä raha merkitsee planeetallemme? En ymmärrä. On surullista, että raha hallitsee maailmaa niin monin tavoin, Ogier filosofoi.
Ogier oli lueskellut hetkeä aiemmin Microsoftin perustajan Bill Gatesin ajatuksia. Ne laittoivat ranskalaismestarin miettimään asioita hieman syvällisemmin.
– Luin juuri Bill Gatesin kirjan lomalla ja hän selitti paljon siitä, mitä meidän täytyy tehdä ja millaisia askeleita ottaa tulevaisuuden eteen. Valitettavasti monet tarvittavat päätökset liittyvät politiikkaan, sillä meidän täytyy toimia yhdessä. Kuten Gates toi esiin, monia tärkeitä askeleita ei oteta tai niitä toteutetaan liian varovaisesti, koska taloudelliset ratkaisut asetetaan yritysten toimesta aina etusijalle. Ne ajattelevat ensisijaisesti omia etujaan, eivät planeettaa, Ogier kertoi.
Ogierin mukaan rallin nykytilanne heijastelee laajemminkin myös yhteiskuntaa.
– Rallin osalta uskon, että tilanne on sama. Toivoisin, että löytäisimme tavan tuoda todellisia innovaatioita takaisin lajiin. Ehkä juuri tämä voisi houkutella uusia valmistajia mukaan. Jos olen rehellinen, niin en usko, että mikään muu toimii tässä tilanteessa. Erityisesti nyt, kun käytämme ekopolttoainetta tai mitä se nyt ikinä onkaan. Se ei riitä, Ogier pamautti.
Hybridiyksikköjen poistamisen lisäksi myös muita muutoksia on suunnitteilla ensi kaudeksi, sillä ilmanoton kuristinta ollaan pienentämässä. Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul on kuitenkin kannattanut sitä, että kuristin säilytettäisiin ennallaan. Hän kokee, että autoista tulisi liian hitaita pienemmän kuristimen kanssa.
– Tässä tulee se ongelma, että jokaisella tiimillä on omat intressinsä ja ne ajavat omia etujaan. Tällainen viime hetken muutos ilman mahdollisuutta tehdä suuria muutoksia autoon ei ole lainkaan ihanteellinen. Jos he todella tekevät näin, he luultavasti näkevät siinä jonkin edun itselleen. Simulaatioidemme mukaan auton 80 kilon painonpudotuksen ei pitäisi vaikuttaa suorituskykyyn merkittävästi, Ogier totesi.