Sebastien Ogier lyttäsi Suomessa nähdyn farssin – toivoisi mallia otettavan SM-sarjasta

Suomen MM-rallissa kokeiltiin ensi kertaa virtuaalista shikaania.
Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Virtuaalinen shikaani oli asetettu Suomessa legendaariselle Ouninpohjan erikoiskokeelle. Systeemiä oli ensi kertaa testattu jo Latvian MM-rallin testierikoiskokeella.

Systeemi ei saanut kuljettajilta innostunutta vastaanottoa. Kuljettajilla oli huoli myös turvallisuudesta, sillä informaatio vauhdin riittävästä hiljentämisestä tuli sellaiseen paikkaan, ettei kuljettaja sitä kunnolla nähnyt. Kartanlukija pystyi paremmin sitä seuraamaan, mutta hänenkin keskittymisensä herpaantui siinä leikissä hetkeksi.

Tämän lisäksi systeemissä oli myös muita ongelmia.

– Voin sanoa varmasti, että ainakaan se systeemi ei ole tarkka. Ei ollenkaan, Sebastien Ogier sanoi Dirtfishille.

Ogierilla olisi keino, millä systeemi saataisiin toimimaan paremmin. Rallin SM-sarjassa on kokeiltu pariin otteeseen ihan perinteistä tutkaa.

– Sellaista oli käytetty Suomessa, ja mitä kuulin, niin se oli ainakin tarkka. Poliisi käyttää samanlaista. GPS-systeemi ei vain ole tarkka, Ogier ehdotti.

Ogierin mukaan nykyinen GPS:llä toimiva systeemi on petojen sukua eli susi jo syntyessään.

– Sinä vain jarrutat ja jarrutat, ja odottelet, että se typerä signaali aktivoi sen systeemin, Ogier latasi.

Suomessa on SM-rallien osalta ollut tosiaan käytössä ihan perinteinen tutka. Mistään uudesta systeemistä ei ole kyse.

– Tämä tuli sääntöihin muistaakseni jo vuonna 2019, kun perinteisen shikaanin vaihtoehdoksi nostettiin hidastusalue ja myös niin sanottu pysäytysalue, AKK:n lajivastaava Henrik Frank kertoi Rallit.fille.

– Tuolloin ei tosin käytetty vielä termiä ”virtuaalinen shikaani”, vaan se tuli vasta myöhemmin, Frank muisteli.

Frankin mukaan aloite asiaan tuli kuljettajien puolelta.

– Asia nousi aikanaan esille silloisten SM-sarjan kuljettajien toimesta jonkun rallin jälkeen, kun hidastuspaalit olivat tehneet jonkin verran vahinkoa autoihin. Ja tuollaisen Rally2-auton puskurit ovat esimerkiksi aika kalliita. Toki samaan aikaan me mietimme myös järjestäjiä, sillä nuo paalit ovat aika helvetin kalliita ja niiden logistiikka pätkille on aika vaikeaa, Frank taustoitti.

Tutkalla toimiva virtuaalinen shikaani on ollut tällä kaudella käytössä Turun SM-rallissa. Myös Tuuriin sen piti tulla, mutta lopulta siitä luovuttiin.

– Se toimi Turussa ihan hyvin. Mitään negatiivista palautetta ei ole kuljettajilta tullut, Frank kertoi.

Kansainvälinen autoliitto FIA ei kuitenkaan lämpene tutkalle. Se aikoo pitää jatkossakin kiinni GPS:llä toimivasta systeemistään. Kritiikistä ja ongelmista huolimatta.

– GPS valikoitui käyttöön sen vuoksi, että se pystyy seuraamaan auton nopeutta ja samalla se on mahdollistanut täytäntöönpanon välittömästi, FIA:n turvallisuusjohtaja Xavier Mestelan Pinon linjasi Dirtfishille.

Lue myös nämä