Sebastien Ogier haluaa eläköityä mestarina – ”Olen taistelija, olen voittaja”

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier teki kovan peliliikkeen siirtyessään ensi kaudeksi Tommi Mäkisen johtamaan Toyotan tiimiin. 

Ranskalainen on voittanut neljä MM-titteliä Volkswagenilla ja kaksi M-Sport Fordilla. Viime kausi Citroenilla meni penkin alle, kun tuloksena oli pronssi. Haaveena on päättää ura seitsemänteen mestaruuteen.

– Toki haluaisin voittaa viimeisen tittelin kolmannella eri automerkillä, mutta se ei ole mielessäni, kun aloitan kauden. Mielessäni on sen sijaan, että olen taistelija ja voittaja. Kun aloitan kauden, niin haluan aina voittaa, Ogier sanoo.

– En aloita kautta sillä mentaliteetilla, että tämä on viimeinen mahdollisuuteni voittaa. Minulla on jo ollut uskomaton ura ja kaikki mitä voin siihen vielä lisätä, olisi vain upeaa.

Kuuntele alla olevalta videolta Ogierin kommentit Toyota-sopimuksesta. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2283,291290″ ap mute]

 

Ogier on Volkswagenin vetäytymisen jälkeen ajanut kolmen vuoden sisään kahdessa eri tiimissä. Nyt edessä on kolmas hyppy tuntemattomaan.

– Olemme harjoitelleet tätä vähän viime vuosien aikana. Olen joka kerta sopeutunut aika nopeasti uuteen ympäristöön. Toivon tietenkin, että onnistumme siinä myös tällä kertaa, Ogier toteaa.

Uusi MM-kausi starttaa puolentoista kuukauden kuluttua legendaarisella Monte Carlon rallilla.

– Kauden aloittaminen Montesta on aina iso haaste. Kisan luonne on niin vaikea ja erilainen muihin ralleihin verrattuna, että alla on oltava auto, johon todella luottaa. Jos ei tunne auton rajoja, niin homma menee vaikeaksi, Ogier summaa.

Lue myös: Sebastien Ogier hehkutti Tommi Mäkistä – ”Pääsen tekemään töitä lapsuuden idolini kanssa”

– Toisaalta Monte on ralli, jossa ei aina tarvitse saada autosta 100-prosenttista suorituskykyä irti. Siellä pitää olla fiksu ja osata säästää renkaita sekä hallita olosuhteet. Jollain tavalla on ehkä siis helpompi aloittaa Montesta kausi uuden tiimin ja auton kanssa, kun ei tarvitse taistella viimeisistä sekunnin kymmenysosista, kuten pitää vaikkapa Suomessa.

Lue myös nämä