Sebastien Loeb selvitti, miksi kartanlukija meni vaihtoon – ”Meidän välillä oli konflikteja, joita ei ole ollut koskaan”

Sebastien Loeb
Sebastien Loeb. Kuva: Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan yhdeksänkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb säväytti viime viikolla, kun ranskalaistähti ilmoitti lähtevänsä eri teille kartanlukijansa Daniel Elenan kanssa. 

Loeb ja monacolainen Elena ehtivät jakaa saman auton 23 vuotta, mutta tammikuun Dakar-rallin vaikeudet saivat Loebin vaihtamaan navigoijaa. Kyseessä oli nimen omaan Dakar-rallin haasteet, jotka ajoivat kartturinvaihdokseen. Ei ole missään nimessä poissuljettua, etteikö Loeb ja Elena voisi istua samaan kilpuriin rallipikataipaleilla.

Elena veti Loebin ilmoituksesta pahemman kerran herneet nenään syyttäen asiasta Prodrive-tiimiä, jonka autolla kaksikko oli tämän vuoden Dakarissa. Prodriven mukaan Elena ei ollut yksinkertaisesti tarpeeksi hyvä Dakarin uusien tiekirjasääntöjen kanssa.

Tämän vuoden kisasta alkaen Dakarissa reitti annetaan elektronisella tabletilla kuljettajaparille vain kymmenen minuuttia ennen etapin alkua. Tässä tilanteessa etu on kokeneilla kestävyysrallien ajajilla ja karttureilla, jotka osaavat tulkita tiekirjaa nopeasti.

– Meidän Dakar oli vaikea tänä vuonna, mutta se oli kyllä jo etukäteen tiedossa. Meillä oli uusi tiimi, uusi ympäristö ja uudet navigaatiosysteemit. Nyt ei ollut mahdollista valmistautua etappiin edellisenä iltana, joten haasteet olivat suuret, Loeb selittää Dernieres Nouvelles D´Alsace -lehdessä.

– Prodrive keskittyi ratkaisemaan ongelmat auton ja tiimin kanssa ja minä omalta osaltani tutkin omaa ajamistani sekä navigointia. Me kärsimme paljon rengasrikkoja, joten ajoin ehkä autolla vähän niin kuin Peugeotilla aiemmin, jossa oli isommat renkaat.

Suurimmat haasteet olivat kuitenkin nimen omaan navigaatiossa, josta Elena kantoi suurimman vastuun.

– Teimme paljon virheitä, joiden myötä myös fiilis oli vähän kateissa. Välillä Daniel sanoi ohjeita, jotka eivät pitäneet paikkaansa. Toisinaan taas minä olin itsepäinen, vaikka hän oli oikeassa. Meidän välillä oli jännitteitä ja konflikteja, mitä ei koskaan ole ollut aiemmin. En syytä häntä, mutta eksyimme kyllä aika tavalla, Loeb summaa kotimaakuntansa lehdessä.

Loeb ja Elena ylsivät kahdestaan Dakarissa parhaimmillaan toiseksi vuonna 2017 sekä kolmanneksi vuonna 2019. Uusien sääntöjen myötä kisa sopii paremmin kokeneille kestävyyskisojen veteraaneille, joihin entinen ralliparivaljakko ei kuitenkaan vielä kuulu.

– Uusi tiekirja vaatii välitöntä analyysia tiestä karttureilta sekä kuskeilta. Tiestöä pitää myös osata lukea ja arvioida kovassa vauhdissa. Aiemmilla kerroilla Daniel tutki tiekirjaa todella pitkään edellisenä iltana, jonka myötä hän osasi analysoida reittiä. Nyt navigaatio on muuttunut suuntaan, jossa kestävyyskisojen asiantuntijoilla on etulyöntiasema, Loeb selittää.

Ranskalaistähti myöntää, että puhelinsoitto Elenalle kirpaisi syvältä.

– En halunnut oikeasti tehdä sitä. Olen aina taistellut pitääkseni Danielin koko urani ajan, vaikka jotkut ovat halunneet hänet pois viereltäni. Tiesin, että hän ottaa asian rajusti ja pettyy. Puhuin kuitenkin hänelle avoimesti, kuten ystävät tekevät.

– Daniel pysyy ystävänä. Toivon, että hän pääsee tästä yli ja säilyttää meidän hyvät yhteiset muistot. Uskon, että meillä on vielä hyviä muistoja tulossa joko rallista tai sitten grillin äärestä.

Tärkein syys kartturinvaihdoksen taustalla oli siis saada astetta kokeneempi kestävyysrallien nuotinlukija viereen.

– Minun on lähdettävä pois mukavuusalueeltani, jotta voin optimoida oman kehitykseni. Minulla on yhä tavoitteita. Uskon, että ammattilaisen avulla voin vielä kehittyä, Loeb miettii.

– En epäile Danielin kykyjä kartturina, varsinkaan WRC:ssä. Me kasvoimme siellä yhdessä ja voitimme yhdessä. Kestävyysrallit ovat kuitenkin oma juttunsa.

Katso alapuolelta, miten Loeb ja Elena ajautuivat vaikeuksiin tammikuun Dakar-rallissa. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,362867″ ap mute]

Lue myös nämä