Sesks sai tilaisuutensa, kun miehen kotimaassa Latviassa järjestettiin tänä kesänä ensimmäistä kertaa MM-osakilpailu. Yhdessä rallin MM-sarjan promootioyhtiön ja tukijoidensa kanssa Sesks sai koottua paketin, jonka voimin hän ajoi sekä Puolassa että kotimaassaan.
Heti Puolassa kesäkuussa Sesks säväytti ajamalla ilman hybridiyksikköä varustetulla Ford Puma Rally1 -autolla viidenneksi. Kotikisassaan Liepajassa mies oli lähellä jopa palkintosijaa, joka kuitenkin mureni tekniseen vikaan päätöserikoiskokeella.
Tulevana viikonloppuna Chilessä Sesks kisaa jälleen Rally1-autolla, joskin tälläkin kertaa hybridiyksikkö uupuu.
– On tietenkin iso haaste lähteä Etelä-Amerikkaan ja ajaa siellä ensimmäistä kertaa Rally1-autolla. Uskon, että tästä tulee hieno seikkailu. On tämä ainakin jotain uutta, Sesks sanoo.
– Olemme yrittäneet valmistautua kisaan katsomalla videoita edellisiltä kerroilta ja etsimällä samankaltaisuuksia eurooppalaisiin kisoihin.
Sesks lähtee jälleen altavastaajana Chilen sorateille, mutta se voi tälläkin kertaa kääntyä miehen eduksi.
– On tietenkin vähän vaikeampaa ajaa ilman hybridiä, mutta toisaalta se on taas hyvä mahdollisuus näyttää vauhtiamme. Jos onnistumme menestymään, niin sehän on vain entistä parempi juttu, Sesks summaa.
– Auttaa paljon, että meillä on jo kokemusta sekä Puolasta että Latviasta. Haaste on iso, mutta odotan sitä innolla.
Myös M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener odottaa Sesksin seuraavaa tulikastetta Rally1-auton puikoissa innolla.
– On upeaa palata Chileen ja Etelä-Amerikkaan, varsinkin kun meillä on nyt kolme autoa mukana. On hienoa, että Martins on taas mukana. Hän on todella vakuuttanut tämän kauden otteillaan ja odotan innolla, miten hän käyttää tämän mahdollisuuden, Millener toteaa.
Chilen MM-rallissa ajetaan yhteensä 16 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy noin 307 kilometriä.