Sami Pajarin tilastoista löytyy hämmentävä fakta, joka asettaa vakituisen WRC-kuskin noloon valoon

M-Sport Fordin Gregoire Munsterin ensimmäinen täysi kausi rallin MM-sarjan pääluokassa on ollut todella tuskainen.
Gregoire Munster
Gregoire Munster. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viime viikonloppuna Munster koki tuoreimman pettymyksensä Kreikan Akropolis-rallissa. Luxemburgin lipun alla kilpaileva Munster olisi voinut taistella jopa uransa parhaasta sijoituksesta haastavassa sorakisassa, mutta hänen kisansa päättyi penkan puolelle.

Akropolis-ralli karsi kovalla kädellä porukkaa, sillä pääluokan kuljettajista vain neljä selvisi ilman keskeytystä viikonlopusta. Tähän nelikkoon kuulunut Toyota-kuljettaja Sebastien Ogier tosin kaatoi autonsa viimeisellä erikoiskokeella ja putosi kauas kärkijoilta.

Munster teki oman virheensä lauantaina. Hän ajoi mutkan leveäksi, ja lopulta Ford Puma Rally1 -auto jäi jumiin pohjastaan. Munsterin kisaviikonloppu päättyi siihen kokonaan, sillä M-Sportin mukaan auton turvakaariin oli tullut vaurioita.

– Olemme tietenkin pettyneitä. Mielestäni ralli sujui meiltä hyvin, vaikka meillä oli pieniä ongelmia ensimmäisenä päivänä ja rengasrikkoja. Toisen päivän aamuna vauhti oli jopa rohkaisevaa, mutta sitten ajoimme ulos, Munster kertasi.

Munster on ajanut tänä vuonna pääluokan kalustolla kauden jokaisessa kymmenessä MM-rallissa. Munsterin ongelmallista kautta kuvaa se, että hän on pystynyt raapimaan kasaan vain 23 pistettä – eli keskimäärin 2,3 pistettä rallia kohden. MM-sarjaa johtavan Hyundai-kuljettaja Thierry Neuvillen pistekeskiarvo kisaa kohden on 19,2.

MM-sarjassa sijalla 12 olevan Munsterin kannalta noloa on se, että hänen edellään MM-pisteissä on Sami Pajari. Suomalaiskuljettaja Pajari on ajanut tänä vuonna pääasiassa WRC2-luokan puolella: kauden yhdeksään MM-ralliinsa Pajari on startannut kahdeksasti Toyotan Rally2-autolla. Pajari teki debyyttinsä Toyotan Rally1-autolla sarjan pääluokassa Suomen MM-rallissa ja ajoi heti neljänneksi.

Pajarin tilillä on kaikkiaan 34 MM-pistettä yhdeksästä rallista eli hänen kisakohtainen keskiarvonsa on 3,8 pistettä. MM-pisteissä hän on komeasti yhdeksännellä tilalla.

Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet kokonaisuudessaan täältä.

Kun verrataan niitä yhdeksää MM-rallia, joissa sekä Munster että Pajari ovat olleet mukana, Munster on onnistunut vain neljästi olemaan Pajaria parempi lopputuloksissa. Pajari on puolestaan lyönyt Munsterin kolmesti Rally2-autolla ja kerran Rally1-autolla. Kumpikin kuljettaja joutui keskeyttämään Portugalin rallissa.

Voidaan siis sanoa suoraan, ettei Munsterin kausi ole ollut mitenkään onnistunut, vaikka hän onkin vielä keltanokka Rally1-autossa.

Akropolis-rallin jälkeen Munsterilla on jälleen mietinnän paikka.

– Pienellä virheellä oli isot seuraukset. Se on harmi, koska talli oli käyttänyt paljon voimavaroja saadakseen auton mahdollisimman hyvään iskuun rajua kilpailua varten. Se on harmi, ettemme saaneet lopussa hyvää tulosta, Munster totesi.

– Mutta emme voi mennä ajassa taaksepäin. Voimme vain katsoa eteenpäin kohti Chileä ja antaa siellä kaikkemme saadaksemme hyvän tuloksen.

Chilen MM-ralli ajetaan syyskuun viimeisenä viikonloppuna. Keskiviikkona paljastui, että Pajari pääsee ajamaan Chilessä ja myös lokakuun puolivälin jälkeen järjestettävässä Keski-Euroopan rallissa Toyotan Rally1-autolla.

Lue myös: Sami Pajarille huippu-uutinen – ajaa vielä kaksi MM-rallia Toyotan Rally1-autolla!

Lue myös nämä