Solberg on vankalla otteella kiinni WRC2-luokan mestaruudessa, ja pelin henki on varsin selvä: mikäli Solberg nappaa Chilestä luokkavoiton, on hän luokan mestari.
Siinä tapauksessa Sami Pajarin mahdollisuudet menevät lopullisesti. Mikä tahansa muu tulos pitäisi kuitenkin mestaruustaistelun vielä hengissä. Tällä hetkellä Solberg johtaa sarjaa Pajariin nähden kolmen pisteen erolla.
Solberg on hallinnut läpi kauden WRC2-luokkaa. Hän on voittanut kolme kilpailua ja sijoittunut kaksi kertaa toiseksi. Solberg ei lähde kuitenkaan vielä tuulettelemaan, vaikka WRC2-luokan mestaruus on jo hänen kätensä ulottuvilla.
– Mikään ei ole vielä varmaa, Solberg muistutti.
– Tiedän, että olen mestari, jos voitan ensi viikolla, mutta on yksi asia sanoa niin. Ihan toinen juttu on sitten mennä ja voittaa WRC2-luokan kilpailu, Solberg jatkoi.
Chile on Solbergin kauden viimeinen pistekilpailu WRC2-luokassa.
– Kilpailut ovat olleet tällä kaudella todella tiukkoja. Meidän täytyy pistää vielä kerran kaikki likoon.
Chile on sopinut aiemmin erinomaisesti Solbergille ja hänen kartanlukijalleen Elliott Edmondsonille. Viime vuonna kaksikko oli yleiskilpailussa komeasti kuudes.
– Pidän kovasti Chilestä, Solberg sanoi.
– Se on hieno maa ja ralli on todella mukava. Tunnelma on todella loistava. Viime vuoden seremoniastartti oli yksi parhaista, missä olemme koskaan olleet, Solberg muisteli.
Chile tarjoaa loistavan tunnelman lisäksi myös kovan haasteen kilpailullisessa mielessä.
– Se on hieman erilainen kilpailu verrattuna joihinkin Euroopassa ajamiimme kisoihin. Tienpinta voi olla aika vaikeasti ennakoitavissa ja rengasvalinnan tekeminen ei tule aina olemaan helppoa. Meidän pitää olla varovaisia ja samaan aikaan todella nopeita, Solberg ennakoi.
Solbergin tavoite on kirkas.
– Minulla on vain yksi tavoite ja se on WRC2-mestaruus. Olen keskittynyt koko tämän vuoden vain mestaruuden voittamiseen. Kaikki yhteistyökumppanit ja tiimi ovat tehneet kovasti töitä tämän hetken eteen. Nyt meidän täytyy vain toimittaa tulos, Solberg sanoi päättäväisesti.
Solberg on kilpaillut edellisen kerran Suomen MM-rallissa. Siitä tulee kuluneeksi jo kahdeksan viikkoa.
– En muista sellaista aikaa, etten olisi ajanut näin pitkään aikaan kisaa ralliautolla. Mutta se vain lisää nälkää hypätä takaisin Skodan rattiin. Pidän ajamisesta tällä autolla, enkä malttaisi odottaa, että Elliott ja minä olemme taas siellä, minne me kuulumme.
Chilen MM-ralli alkaa 26. syyskuuta. Kilpailu käsittää kaikkiaan 16 erikoiskoetta ja 306 erikoiskoekilometriä.