Sami Pajarilta varoitus: ”Auto on sitten aika nopeasti kaiteessa”

Toyotan Sami Pajari on jälleen kerran uuden opintomatkan edessä.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: TGR WRT / McKlein
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Täksi kaudeksi pääluokkaan noussut suomalainen pääsee nyt ajamaan Kanariansaarilla MM-rallin Rally1-autolla. Kyseessä on kauden ensimmäinen täysiverinen asvalttikilpailu.

Pajari on korostanut olevansa tällä kaudella vain pääosin opintomatkalla oppimassa pääluokan vaatimuksia ja samanlaisella suunnitelmalla hän lähtee myös perjantaiaamuna käynnistyvään kauden neljänteen osakilpailuun.

– Perusajatus on sama kuin kaikissa aiemmissakin kisoissa. Ei mitään hullutuksia, mutta pyritään ajamaan kuitenkin niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Täällä se paras tulos ei välttämättä tule sillä puristamisella ja riskien ottamisella, Pajari kommentoi Rallit.fille.

– Pidetään ajo vain puhtaana ja pyritään saamaan hyvä flow päälle, suomalainen suunnitteli.

Rallin MM-sarjaan täksi kaudeksi tulleen uuden rengasvalmistajan Hankookin asvalttikumit joutuvat Kanarialla nyt kovaan testiin. Rallissa ajetaan pitkiä lenkkejä ja kisan alla yksi suurimmista kysymysmerkeistä onkin ollut se, miten renkaat tulevat tämän leikin kestämään.

– Kyllä mä uskon, että ne tulevat riittämään, Pajari sanoi.

– Saa nyt vaan nähdä, että miten sen pidon kanssa käy. Täällä ajetaan kuitenkin jokseenkin pitkiä pätkiä ja siirtymätkin ovat sen verran mutkaisia, että ei niilläkään ne renkaiden lämmöt pääse hirveästi laskemaan, Pajari tuumi.

Ja tätä kautta ollaan jälleen yhden moottoriurheilun keskeisimmän elementin ytimessä. Se, kuka hallitsee renkaat parhaiten, tulee olemaan kisassa vahvoilla.

– Saa nähdä, kuka saa sen osumaan parhaiden kohdilleen, että missä kohtaa voi hyökätä ja missä kohtaa joutuu vähän passailemaan, Pajari sanoi.

Sami Pajari. Kuva: TGR WRT / McKlein

Kanariansaarilla on ajettu aiemmin muun muassa rallin EM-sarjaa, mutta valtaosalle MM-sarjan kuljettajista kilpailu on täysin uusi. Vanhoja nuotteja on turha kaivella, sillä niitä ei ole olemassakaan.

– Ehkä sillä ei mulle ole niin merkitystä, Pajari huomautti.

– Minulla on vielä aika hyvin muistissa tuollainen malli, että mennään aina uuteen kisaan ja tehdään uudet nuotit. Mutta tykkään siitä, kun mennään uuteen kisaan. Siinä jotenkin eri tavalla joutuu miettimään niitä asioita. Se on ihan hauskaa, hän jatkoi.

”Täydellistä nuottia” ei olemassakaan, mutta asvalttikisa vaikeuttaa myös nuotin tekemistä jonkin verran. Nuotittamisessa ei ole juurikaan varaa virheisiin.

– Asvalttirallissa liikutaan aina aika sellaisella hiuksen hienolla marginaalilla. Jos se mutka on vähänkään liian loiva nuotissa, niin se auto voi olla aika nopeasti siellä kaiteessa. Noilla nopeuksilla ja näillä autoilla, niin jos se linja on kymmenen senttiäkin liian leveä, niin sitä ei välttämättä enää paikata millään, Pajari varoitteli.

Lue myös nämä