Sami Pajarilla isot panokset Japanissa – ”Pitää sopeutua, jos tilanne sen vaatii”

Toyotan Rally2-autolla kilpailevalla Sami Pajarilla on iso viikonloppu edessään.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pajari jahtaa Japanissa viikonloppuna uransa ensimmäistä WRC2-luokan mestaruutta. Rallin MM-sarjan junioriluokan titteli palkintokaapista jo löytyy, mutta nyt jahdissa on vieläkin isompi meriitti.

Suomalaiskuljettaja nappaa WRC2-mestaruuden, jos hän yltää Japanissa kahden parhaan joukkoon. Tänä vuonna jo siipiään myös Rally1-auton ratissa kokeillut Pajari ei ota tilanteestaan stressiä.

– On tämä toki tärkeä ralli, mutta olen ollut samanlaisissa tilanteissa myös aiemmin urallani. Pelkästään se, että olemme tässä asemassa, on hieno juttu. Se todistaa, että kautemme on ollut todella hyvä, Pajari sanoi kisan aattona.

– Ei mikään tietenkään ole varmaan ennen kuin se on varmaa. Aina on kuitenkin muitakin kuskeja, jotka taatusti ajavat kovaa, joten helppoa ei ole luvassa. Jos sääolosuhteet pysyvät tällaisina, se vähän helpottaa, mutta pätkät ovat silti vaikeita.

Pajari pyrkii lähtemään kisaan omalla rauhallisella taktiikalla. Japanissa suomalaisen pahimmat haastajat lienevät brittikuski Gus Greensmith sekä Bulgarian lipun alla ajava Nikolai Grjazin. Varmasti myös Heikki Kovalainen laittaa oman lusikkansa soppaan palkintosijakamppailussa.

– Pidetään pää alhaalla ja keskitytään omaan juttuun. Sitten sen näkee, kun kisa alkaa. Aloitan ainakin sillä vauhdilla, mikä tuntuu hyvältä ja luontevalta. Siinä mielessä lähtökohdat ovat samat kuin kaikissa ralleissa, Pajari miettii.

– Yritän vain tehdä parhaani. Tietenkin hommaan pitää sopeutua, jos tilanne sen vaatii.

Heti perjantaiaamuna Japanin aikaa kisa starttaa toden teolla yhdellä rallin tunnetuimmista pätkistä. Ensimmäisenä metsäpätkänä on luvassa 23,67 kilometriä pitkä Isegami´s Tunnel. Kyseisellä EK:lla muun muassa viime vuonna Hyundain Dani Sordo ja M-Sport Fordin Adrien Fourmaux luikastelivat ulos samassa mutkassa.

– Se on varmasti yksi vaikeimmista pätkistä. Viime vuosien aikana siellä on aina ollut draamaa. En ole täysin sitä mieltä, että juuri sillä pätkällä voisi kisaa isosti ratkaista. Toki se on vaikea ja pitkä erikoiskoe, Pajari selvittää.

– Jos ottaa siellä rauhallisesti ja joku toinen puskee täysillä, niin isoja eroja voi tulla. Niin varmasti voi myös käydä, mutta on vain keskityttävä omaan tekemiseen.

Lue myös nämä