Pajari kuittaa WRC2-luokan mestaruuden, jos hän sijoittuu kauden päätöskilpailussa kahden parhaan joukkoon. Kun takana on yhdeksän erikoiskoetta, Toyotan suomalaiskuski on luokassaan kakkosena.
Pajari koki säikäyttävän hetken perjantaiaamun lenkillä, kun hänen autostaan lähti yllättäen rengas vanteelta. Erikoiskokeen maalissa Pajarin kasvoilla oli hieman epätoivoinen ilme, sillä aikaa oli mennyt tuntuvasti hukkaan.
Pajari selvisi tilanteestaan kuitenkin säikähdyksellä. Suomalaisen kilpakumppaneista Gus Greensmith sortui virheeseen samalla pätkällä, ja näin Pajari sai pitää kakkossijan.
Pajari päätti perjantain urakkansa lopulta reilun minuutin päässä WRC2-luokkaa johtavasta Nikolai Grjazinista. Pajarilla ei ole takanaan lähellä uhkaajia, sillä kolmantena oleva Hiroki Arai on minuutin päässä.
– Aamun toisella pätkällä meille tuli rengasrikko, mutta en tiedä, mistä se tuli, Pajari hämmästeli.
– Okei, sellaista sattuu ja menetimme 40 sekuntia. Mutta muuten vauhti oli hyvällä tasolla, ja muilla oli ongelmia, Pajari sanoi.
Pajarin takana WRC2-luokan kolmossijasta on käynnissä kova kamppailu, jossa on mukana peräti viisi kuljettajaa. Arai on nyt kiinni viimeisessä palkintosijassa, mutta hänen takanaan vaanivat entinen F1-tähti Heikki Kovalainen, espanjalainen Jan Solans, Britannian rallimestari Chris Ingram sekä Greensmith, joka on puolen minuutin päässä Araista.
Keväällä tehdystä avosydänleikkauksesta toipunut Kovalainen oli päivän positiivinen yllättäjä. Kovalainen hyötyy toki siitä, että hänellä on kokemusta Japanin olosuhteista, mutta joka tapauksessa suomalaisen suorittaminen oli hyvällä tasolla.
– Päivän ensimnäinen pätkä oli vaikea. Meillä ei ole etuautoryhmää, jota täällä tarvitsisi hyviä pätkiä varten. Minulla oli tilanne heti kolmannessa mutkassa ja ajoin melkein ulos. Säikähdin sitä hieman, Kovalainen kertasi päivän rengashuollossa.
Kovalainen kilpaili aiempina vuosina Skodan vanhalla R5-autolla, mutta nyt hänellä on käytössään Toyotan uusi Rally2-auto.
– Se on täysin erilainen kuin Skoda. Moottori on erilainen ja balanssi on aika erilainen. Toyotan etupään pito on todella vahva, Kovalainen kehui.
Japanin MM-rallin WRC2-luokan tilanne EK9/21 jälkeen:
Sija | Kuljettaja | Auto | Aika |
---|---|---|---|
1. | Nikolai Grjazin | Citroen | 1.30.01,2 |
2. | Sami Pajari | Toyota | +1.13,5 |
3. | Hiroki Arai | Skoda | +2.13,8 |
4. | Heikki Kovalainen | Toyota | +2.19,1 |
5. | Jan Solans | Toyota | +2.24,1 |
6. | Chris Ingram | Toyota | +2.26,1 |
7. | Gus Greensmith | Skoda | +2.44,9 |