Pajarin kauden avausosakilpailu Monte Carlossa päättyi sunnuntaipäivänä isoon pettymykseen, kun suomalainen ajoi sillalta alas ja joutui keskeyttämään.
Pajari korosti Monte Carlossa olevansa vain ”opintomatkalla”, mutta selvää on se, että jossain vaiheessa on tultava tuloksiakin. Ruotsin MM-rallissa kaiken pitäisi ainakin lähtökohtaisesti olla katettuna hyvälle suoritukselle. Lumi kun on elementtinä sopinut yleensä suomalaisille hyvin.
Ruotsi on äärimmäisen nopea ralli, joten katselemaan ja ihmettelemään ei voi oikein jäädä. Muuten muut menevät auttamatta karkuun.
– Pitää mennä sillä tavalla, kun hyvältä tuntuu. Ei siellä voi pelkästään varman päälle ajella, mutta yritetään tulla kuitenkin fiksusti. Monesti se turha repiminenkään ei auta mitään, Pajari muistutti Rallit.fille.
Pajari viihtyy kuitenkin lumella hyvin. Kuten suomalaiset yleensäkin.
– Kyllä mä tykkään lumella ajaa. Tämä on ehdottomasti yksi suosikkikisoistani. Tykkään kyllä ajaa lumella ihan yleisestikin, Pajari sanoi.
Ruotsin MM-rallissa ajaa tänä vuonna peräti kahdeksan suomalaista autokuntaa ja suomalaisilta odotetaan myös kovia tuloksia. Pajari ei ota harteilleen kuitenkaan paineita menestymisestä. Sen sijaan hän sysäsi paineet tallikaverilleen Kalle Rovanperälle, joka voitti Ruotsin MM-rallin talvella 2022.
– En tunne kyllä painetta. Kyllä mä sen varaan vielä lasken, että Kalle saisi täältä tuoda vielä ne Suomi-palkinnot. Kyllä mekin tietysti parhaamme teemme ja katsotaan, mihin asti ylletään. Mutta jos tuntuu hyvältä, niin sitten tietysti annetaan mennä, Pajari suunnitteli.
Ruotsin MM-rallissa ajettiin jo torstaiaamuna testierikoiskoe. Se ajettiin Uumajan keskustan tuntumassa, eikä se kaikella kunnioituksella vastannut nopean lumikisan luonnetta oikeastaan yhtään. Pajari piti testipätkällä kahdeksanneksi nopeinta vauhtia.
– Se oli joo aika mielenkiintoinen, mutta monestihan ne MM-sarjassa ovat tuollaisia. Ne tuodaan yleensä yleisön lähelle. Siinä mielessä oli ihan hauska, vaikka olikin vähän erilainen. Mutta ei se tietenkään vastannut sitä, mitä se sitten kisassa tulee olemaan. Etenkin se loppuosuus oli sellaista todella syheröistä ja hidasta, mitä tässä rallissa ei käytännössä ole. Ihan hyvä fiilis siitä kuitenkin jäi, Pajari sanoi.
– Me tsekkasimme siinä vain sen, että auto on kunnossa, eikä meidän tarvinnut sen jälkeen enää säätää autoa, Pajari jatkoi.
Eli tuntuuko siltä, että autoon on nyt löytynyt hyvät säädöt?
– Olen kyllä ihan tyytyväinen ainakin toistaiseksi, Pajari linjasi.
Ruotsin MM-ralli alkaa torstai-iltana kello 20.05 Suomen aikaa, kun Uumajassa ajetaan lyhyt yleisöpyöritys.
– Se on mielenkiintoinen pätkä. Se vaikuttaa tavallaan aika simppeliltä. Paljon siellä on risteyksiä ja sitten suoria välissä. Jos siellä ajaa huonosti, niin siinä voi hävitä äkkiä aika paljon. Siinä mielessä se on ihan kunnon pätkä. On se tullut ajettua aiemmin muilla autoilla, mutta nyt ajan sen ensimmäistä kertaa Rally1-autolla, Pajari pohdiskeli.