Sami Pajari MM-pistejahtiin Sardinian soralle, jopa luokan mestaruus vielä mahdollinen

Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: M-Sport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan JWRC-luokan kauden kolmas osakilpailu ajetaan Välimeren toisiksi suurimmalla saarella Sardiniassa. Sami Pajari ja Marko Salminen ovat kahden osakilpailun jälkeen pisteissä toisena ja himoitsevat rutkasti lisää pisteitä ennen marraskuussa asvaltilla ajettavaa kauden päätösosakilpailua, Ypres-rallia Belgiassa.

Alustavassa kalenterissa Sardinian MM-rallin piti olla vuorossa jo kesäkuussa, mutta koronapandemia pakotti järjestäjät siirtämään osakilpailun lokakuuhun. Sardinian MM-ralli on tänä vuonna erilainen jopa niille kuljettajille, jotka ovat siellä aiemminkin ajaneet. Päivät ovat toki vielä lämpimiä, mutta eivät paahtavan kuumia. Sateita sen sijaan voi olla jo useana päivänä viikossa ja se voikin tuoda olosuhteisiin omat uudet haasteensa. Normaalisti kuumuudessa pölyävät ja kookkaita kiviä sisältävät tienpinnat muuttuvat sateella mutaisiksi ja liukkaiksi.

Tuntumaa Sardinian tiestöön Pajari ja Salminen hakivat kisaviikon maanantaina italialaisen JME Rally Teamin kalustolla, vastaavalla M-Sport Puolan rakentamalla Ford Fiesta Rally4-autolla, jolla sarjassakin ajetaan.

– Kaikki meni hyvin ja saatiin kokeiltua hieman erilaisia säätöjä. Ennen kaikkea tärkeää oli saada ajotuntumaa paikalliseen tiestöön sillä pahimmat kilpakumppanit ovat kisanneet täällä jo aiemmin. Hyvin selkeä ero oli pidossa aamupäivän kostean tien ja iltapäiväksi kuivuneen tien välillä, Pajari analysoi.

Katso alta Sardinian MM-rallin ennakko, jolla Ott Tänak kertoo värikkäistä muistoistaan Välimeren saarelta. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,351838″ ap mute]

Rallin shakedown ajetaan jo torstaina, mutta itse kilpailun reitti jakaantuu kolmelle päivälle. Avauspäivänä perjantaina erikoiskokeita on kuusi kappaletta ja niille mittaa kertyy noin 95 kilometriä. Lauantaina ohjelmassa on toiset kuusi erikoiskoetta, joiden kokonaispituus on reilu 100 kilometriä. Rallin päätöspäivänä sunnuntaina on luvassa vielä neljä erikoiskoetta ja 42 erikoiskoekilometriä.

Jonkinlaista käsitystä erikoiskokeista ja vauhdista on saatu tutkimalla kanssakilpailijoiden sisäkameravideoita viime vuoden kilpailusta.

– Tämähän ei ole puhdas nopeuskilpailu, vauhdin sovittaminen sopivaksi niin, että autokin sen kestää, on oma haasteensa. Jos täällä menee täyttä joka paikkaan, on pian ongelmissa. Kokeneemmilta on kuulunut, että tänä vuonna sateiden vaikutuksesta tiet ovat monin paikoin huonommassa kunnossa kuin aiempina vuosina, kommentoi Pajari lopuksi.

Lue myös nämä