Sami Pajari kutkuttelee jo palkintosijoja, löysi silti heti parannettavaa – ”Se on yksi asia, mitä on opittava”

Sami Pajarin ajopäivä Sardiniassa oli mainio.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: TGR WRT / McKlein
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pajari on perjantain kuuden erikoiskokeen jälkeen Sardiniassa komeasti neljäntenä. Eroa kisaa johtavaan tallikaveri Sebastien Ogieriin on 16,8 sekuntia. Matkaa palkintopallille on puolestaan vajaat kymmenen sekuntia.

Pajarin takana on muun muassa kaksinkertainen maailmanmestari Kalle Rovanperä. Pajari ei kuitenkaan lähtenyt asialla herkuttelemaan, sillä Rovanperään nähden Pajarilla oli selkeä lähtöpaikkaetu perjantain lenkillä.

– Ehkä tuo Kalleen vertailu on vähän hölmöä minun mielestäni. Ihan kiva nähdä silti, että ollaan noin lähellä kärkeä. Sellainen meidän taktiikka on ollutkin alkukaudesta, että ei ensimmäisissä kisoissa yritetä heti ihan maksimilla, koska sitten sattuu helposti virheitä, Pajari sanoi.

– Nyt saimme Portugalista ehjän kisan alle, niin oli aika paljon helpompi lähteä tänne ja oli tavallaan valmistautunut olo. Ajaminen tulee suhteellisen helposti. Toki lähtöpaikka meitä auttoi Kalleen ja Elfyniin (Evans) verrattuna, mutta ei me kaukana olla muistakaan, jotka tulivat samoilta paikoilta.

Vaikka Pajarin suorituskyky on selkeästi noususuhdanteessa, löysi nuori suomalainen silti yhä selkeitä juttuja, joita parantamalla vauhti nousisi entisestään.

– On siinä vielä itsellä jonkin verran parannettavaa. Jos vaikka katsoo päivän viimeistä pätkää, niin me olimme vissiin väliajoissa puolessa välissä käytännössä pohja-aikavauhdissa, mutta me jäimme sitten kuitenkin useamman sekunnin lopussa, Pajari pohti.

– On siellä yksittäisiä tosi hyviä pätkäaikoja, mutta edelleen on tietyt osuudet vielä toisia parempia. Aamulla oli paljon irtokiviä, ja yritin niistä monia kiertää. Siinä häviää heti. Vaikka ei puhuta kuin muutaman kymmenyksestä, niin jos kiertää seitsemän kiveä, niin se on jo paljon aikaa. Se on yksi asia, mitä on opittava – eli mitä kiviä kierretään ja mitä ei. Tällaisista pienistä jutuista se tulee.

Vaikka uran ensimmäinen palkintosija varmasti kutkuttelisi Pajaria, pyrkii viilipyttymäinen suomalainen pitämään maltin matkassa.

– Olisi minun mielestäni ideaalia, jos pystyisin pitämään saman vauhtitason. Toki näin pienillä eroilla sijoitus voi mennä myös huonommaksi, mutta toisaalta jollekin voi taas tulla ongelmia. Vielä on kaksi pitkää päivää jäljellä, niin vaikea sanoa, mitä tapahtuu. Tyytyväinen olisin, jos pystyisin saman tason pitämään, Pajari summasi.

– Hirveästi ei tarvitse autoa huomiselle muuttaa. Yritetään vaan mennä samalla fiiliksellä kuin tänään. Huomenna pitäisi olla vieläkin teknisempiä pätkiä, mutta kyllä nekin minulle maistuvat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat