Sami Pajari koki järkytyksen Ruotsin MM-rallissa – ”Ei sitä meinaa uskoa ennen kuin sinne itse joutuu”

Toyotan Sami Pajari oli lopulta ihan tyytyväinen suoritukseensa Ruotsin MM-rallissa.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva:Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pajari oli rallissa seitsemäs. Suomalainen koki heti kilpailun alussa rengasrikon. Kun ongelmia ei ollut, suomalainen oli kohtuullisessa vauhdissa ja pystyi ajamaan ajoittain jopa samaa tahtia kaksinkertaisen maailmanmestarin Kalle Rovanperän kanssa. Rengasrikko vesitti kuitenkin suomalaiselta paljon.

Liikaa suomalaisen suoritusta ei kuitenkaan pääse kehumaan. Hänen edelleen ennätti Ruotsin lumilla kuusi Rally1-autoa ja suomalainen taipui lopputuloksissa myös M-Sportin Rally1-autolla kilpailleelle Martins Sesksille. Rallin päättäneellä Power Stagella Pajari oli ”omalla paikallaan”, kun hän oli seitsemänneksi nopein.

Powerilla hommaa hankaloitti se, että Red Barn Arenan läheisyydessä ajetun pätkän olosuhteet olivat rajut.

– Kyllä se menee aika hurjaan kuntoon, jos samaa pätkää ajetaan neljä kertaa. Mutta ihan jees meni tuo Powerikin. Ei minulla ollut ehkä paras lähtöpaikka ajaa pätkää, mutta ihan kuitenkin hyvä aika, Pajari summasi.

Pajari ajaa tällä kaudella täyden MM-sarjan Toyotan ”kakkostiimissä” Rally1-autolla. Kauden avauksessa Monte Carlossa matka loppui vielä kesken, kun Pajari ajoi viimeisenä ajopäivänä sillalta alas ja joutui keskeyttämään.

Nyt suomalainen tuli kaikki pätkät läpi. Se miellytti.

– Pakko sanoa, että tämä oli ihan hyvä kisa. Vauhti oli määrätyissä paikoissa erittäin ookoo. Paljon tuli taas arvokasta oppia tällä autolla tässä luokassa ajamisesta, Pajari totesi.

Pajari sai Ruotsissa karvaasti kokea sen, miten paljon lähtöpaikalla on merkitystä. Pajarin lähtöpaikka oli lähempänä kärkipäätä lauantain ja sunnuntain erikoiskokeilla.

– Aina spekuloidaan sillä, miten paljon lähtöpaikka vaikuttaa, mutta ei sitä meinaa uskoa ennen kuin sinne itse joutuu. Se heikentää kyllä joissakin kohdin menovauhtia.

– Sitten se kertautuu, kun tullaan jossain kohtaa hitaammin ja sitten on taas vähän huonompi lähtöpaikka. Sitten seuraavat päivät ovat aina vaikeampia. Se on sellainen lumipalloefekti, Pajari kertasi.

Pajari koki saaneensa Ruotsista arvokasta oppia, mutta perjantain rengasrikko harmitti suomalaista kovasti vielä kisan jälkeenkin. Vaikka Pajari ei – ainakaan julkisesti – asettanut mitään tulostavoitteita Ruotsiin, kertoi suomalaisen pettymys kuitenkin sen, että ehkä niitä tavoitteitakin saattoi olla.

– Sillä yhdellä pätkällä hävittiin sen rengasrikon takia 40 sekuntia. Sitä ennen olimme kyllä tosi hyvässä vauhdissa. En kuitenkaan usko, että vauhti olisi ihan Kallen vauhtiin riittänyt. Mutta sitten meillä oli taas huonompi lähtöpaikka lauantaille rengasrikon takia ja sen takia hävisimme sitten vielä lisää, Pajari mietti.

– Kyllähän se aina vähän harmittaa, mutta ei nyt sen suuremmin. Mielestäni meillä oli kuitenkin tässä kisassa paljon hyvää. Periaatteessa hävisimme varmaan yhden sijan sen (rengasrikon) takia, mutta ei se nyt kuitenkaan maailmanloppu ollut. Vahvasti positiivisen puolelle tämä jäi, Pajari jatkoi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat