Suomalaiskuljettaja on kilpailussa kuudentena. Eroa kärkeen on tullut vajaat 50 sekuntia. Pajari koki heti aamun avauserikoiskokeella takaiskun, kun hybridiyksikkö lakkasi toimimasta. Pajari joutuu ajamaan koko perjantain ilman hybridin tuomaa lisävoimaa.
– Yhtäkkiä hybridi vaan lakkasi olemasta. En tiedä, minkä takia näin kävi. Yleensä sellainen ”shock error” voi tulla, jos tulee joku selkeä isku autoon. Silloin se menee turvallisuussyistä pois päältä. Nyt en tiedä, minkä takia se tapahtui, Pajari selvitti Rallit.fille.
– Se oli ihan suoralla tiellä, joskin oli siinä pomppuja, kuten tässä kisassa monella pätkällä on. Ei silti mitään selvää iskua tullut.
Vasta ensimmäistä kisaansa asvaltilla Rally1-autolla ajava Pajari on jättänyt taakseen selvästi kokeneemmat M-Sport Fordin kuljettajat Adrien Fourmaux´n ja Gregoire Munsterin. Kärkivauhtiin ei ole asiaa, sillä maailmanmestaruuksista taistelevat Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak sekä Toyotan Sebastien Ogier ja Elfyn Evans ovat omassa kastissaan.
– Tilanne on se, että tämä päivä on selvittävä ilman hybridiä. Vaikea arvioida, mikä sen merkitys on ajallisesti. Toki se parhaimmillaan antaa sata hevosvoimaa, joten varmasti vähän ainakin aikaa menee hukkaan tämän takia. Illalla sitten varmasti vaihdetaan kokonaan uusi yksikkö tilalle, Pajari mietiskeli.
– Olen tyytyväinen. Jopa yllättävän nautinnollisia oli tietyt osuudet ajaa. Oletin paljon haastavampaa ja pahempaa. Toki keli on jokseenkin suotuisa, mutta on siellä silti mutaisia ja liukkaita paikkoja. Hyvä fiilis on aamupäivän lenkistä kokonaisuutena.
Puhtaalla asvaltilla Pajari nakutteli väliaikoja erikoiskokeilla aivan kärjen tuntumaan. Suomalaisen tehtävänä on Keski-Euroopasta kerätä kokemus talteen ja tuoda auto maaliin. Sen vuoksi likaisilla tieosuuksilla, jossa tielle on noussut mutaa, hiekkaa ja lehtiä, on Pajarin ero kärkeen kasvanut.
– Tosi varman päälle on ajettu, mutta silti tiettyjen pätkien ajat olivat ihan hyvällä tasolla. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä varsinkin lenkin viimeinen pätkä, mikä aika sinne olisi tullut, jos hybridi toimisi. Nyt se on kuitenkin ihan arvailua, paljonko siinä häviää, Pajari summasi.
– Tietyt osuudet tulevat hyvällä fiiliksellä ja väliajat olivat erittäin hyviä. On varmasti ihan luonnollista, että likaisilla osuuksilla tulee varottua aika paljon. Haluan kuitenkin mennä varmasti, mutta varmasti pikku hiljaa voi vauhtia niissäkin kohdissa nostaa.
Keski-Euroopan MM-rallissa ajetaan perjantaina vielä kaksi erikoiskoetta Tshekin puolella. Lauantaina ja sunnuntaina kisataan Saksan ja Itävallan puolella.