Saksan MM-ralli käyntiin – sama pätkä ajetaan kahteen kertaan

Teemu Suninen. Kuva: @World/Red Bull Content Pool

Saksan MM-ralli käynnistyy torstaina, jolloin ohjelmassa on testierikoiskoe ja rallin avaava yleisöerikoiskoe. Molemmat pätkät ajetaan samoilla teillä. Rallit.fi analysoi avauspäivän reitin.

Torstai 22.8.

Saksan MM-rallissa esitellään uusi konsepti, kun torstain yleisöerikoiskokeena ajetaan täysin sama pätkä kuin testierikoiskokeena. Täten rallissa ei ole yhtäkään varsinaista mikkihiiripätkää. Viime vuosien surkeiden esitysten perusteella tämä on positiivinen ratkaisu.

Torstain aikataulu Suomen ajassa
11.00 SHAKEDOWN St. Wendeler Land 5,20 km
20.08 EK1       St. Wendeler Land 5,20 km

Näin ollen torstain ainoa erikoiskoe on St. Wendeler Land, joka ajettiin jo viime vuonna shakedownina. Pätkä on myös alkuosa vuoden 2017 Power Stagesta. Samaa pätkää ajettiin myös vuonna 2011 ja aiemmin, vuonna 2008 ja sitä ennen eri suuntaan.

St. Wendeler Land on melko kulmikas pätkä, jolla ainoat hitaat paikat ovat risteyksiä. Tie on kauttaaltaan melko kapeaa, mutta reilun kilometrin jälkeen hetken vielä kapeampaa. Pätkän puolivälissä ja lopussa on Y-risteyksiin tehdyt ketunlenkit ja loppupuolella yksi heinäpaalishikaani ennen rautatien ylittävää siltaa.

 

Pätkän luonne muistuttaa lauantaiaamun maaseutupätkiä. On totta, että Saksan rallin pääpiirteenä ovat kovavauhtiset kapeat tiet ja tiukat risteykset, mutta täyttä kuvaa rallin luonteista tällä pätkällä ei saa. Viinitarhojen neulansilmät, kovavauhtiset isot tiet tai Baumholderin kuluneet betonipinnat tulevat tuottamaan erilaisia haasteita.

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä missä kunnossa erikoiskoe on shakedownin jälkeen. Puhdistetaanko erikoiskoe ennen torstai-illan avauspätkää tai estetäänkö leikkaamista heinäpaaleilla? Lisäksi tyypillisesti lähtöjärjestys torstain yleisöpätkillä on käännetty, joten kärkikuskit tulevat kärsimään muita enemmän tien sotkeentumisesta.

Sääennuste testierikoiskokeelle ja EK1:lle St. Wendeler Land (torstaina klo 10.00 ja 19.08)
Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com
Reittiasiantuntija